11. december 2017

OK18: Optimist trods lysår imellem os og arbejdsgiverne

På afgørende punkter som lønstigningernes størrelse står HK Stat og arbejdsgiverne lang fra hinanden ved optakten til OK18-forhandlingerne. Alligevel er Rita Bundgaard optimist, for på andre områder ser det lovende ud for det kommende forløb.

Råd til mere. Sådan lyder HK Stats slogan for de overenskomster, vi snart skal forhandle med innovationsminister Sophie Løhde. Og vi mener det. Samfundsøkonomien levner klart plads til en lønfremgang i lighed med den, vores kolleger på det private arbejdsmarked oplever nu. Derfor går vi efter mærkbare generelle stigninger.

Moderiseringsstyrelsen har en helt anden opfattelse. Vicedirektør Linda Nordstrøm siger, at de statsansattes løn siden 2008 er løbet fra de privatansattes. Der er ifølge Finansministeriet opstået et løngab, som nu skal lukkes. Underforstået: Der bliver kun plads til små stigninger, mener styrelsen. Vi er uenige.

Læs også: Moderniseringsstyrelsens vicedirektør: Det bliver altid de sværeste forhandlinger

Styrelsen vil lægge en større del af lønnen ud til lokale ledelser. Når mere skal bruges på tillæg, bliver der færre kroner, som alle får glæde af. Derfor er det en skidt idé. Det er alt for usikkert at satse på at hæve lønnen for den enkelte lokalt. Det kræver jo, at der er penge derude. Vi kender for mange eksempler på det modsatte til at hoppe på den galej.

På afgørende punkter er der altså lysår mellem os og arbejdsgiverne. Alligevel vælger jeg at være optimist før forhandlingerne. Dels er det helt efter bogen, at arbejdsgiverne vil holde igen med lønnen, og at de gerne vil dele mest muligt ud af den i form af individuelle tillæg. Dels sender Moderniseringsstyrelsens vicedirektør i sit første interview om OK18 en buket af positive signaler – efter en tid, hvor samarbejdet mellem de faglige organisationer og styrelsen har været en kende anstrengt.

Hun er optaget af – sammen med os i HK – at sikre medlemmernes muligheder gennem kompetenceudvikling. Hun anerkender HK’ernes betydning for statens arbejdspladser. Og hun markerer sin vilje til at finde løsninger i fællesskab. Det kræver, at man kommer hinanden i møde.

En første imødekommelse ser jeg i, at topforhandleren nu signalerer en vis velvilje over for vores krav om at rette op på den urimelige forskelsbehandling af unge og nyansatte med den lave pensionssats, minipensionen. Ordningen er dyr at administrere, lyder tankegangen hos arbejdsgiverne.

Den pragmatiske tilgang lover godt for et forhandlingsforløb, hvor der bliver brug for at komme hinanden i møde på langt flere punkter.

(Indlægget er også bragt som 'Ritas replik' i HK Statbladet oktober 2017, red.)

OK18 Stat

Bloggere