Opdatering af it-systemerne

Vi opdaterer vores it-systemer i dag 6/7-22 kl. 20:00 - 23:00, du kan derfor opleve, at du ikke kan logge ind i dette tidsrum.

Vi beklager ulejligheden.

04. december 2017

Også de rige skal betale skat

Gennem en snart længere årrække har det lydt, at klassekampen var slut, at arbejderklassen var uddød, at vi alle i dag er del af en stor middelklasse, og at velfærdsstaten betyder, at de 90 % betaler til de 90 %.

Denne politik er blevet fulgt op af en udvikling, hvor de allerrigeste mennesker og de største internationale virksomheder har kunnet udnytte globaliseringen og afreguleringen af de internationale kapitalmarkeder til at omgå de nationale skattesystemer. For ligesom at understrege det barokke i denne udvikling gør man statsministeren fra et af de lande, som har bidraget allermest til denne udvikling, til chef for EU-Kommissionen: Jean Claude Juncker fra Luxembourg.

Med afsløringen i de såkaldte Paradise Papers har vi igen fået dokumentation for grådigheden blandt verdens rigeste. Dokumentation for, hvordan de undlader at betale til de fællesskaber og borgere, som i virkeligheden har skabt deres succes. De skylder. Og det mindste, de kunne gøre, var at betale skat.

Det må stoppes! Vi må sørge for, at SKAT igen bliver i stand til at håndtere de rigestes grådighed. Og Danmark må sætte sig i spidsen for en politik, hvor EU gøres til et våben mod svindel og bedrag - og ikke et værktøj herfor!

Men desværre er det ikke helt sådan, virkeligheden er indrettet. De seneste ti års politik har systematisk bidraget til, at vores samfund år for år er blevet mere ulige: Under forskellige påskud lettes skatten for de rigeste, mens vilkårene for dem i den anden ende gradvist forringes: ringere regulering af overførselsindkomster (dagpenge og pensioner), afvikling af efterlønnen, skærpede vilkår for syge og kvalitetsforringelser af børneinstitutioner, folkeskole og ældrepleje.
Politik

Bloggere