48.000 kr. Det er, hvad tv-værten Petra Nagel får i løn om måneden, og det mener hun ikke selv er godt nok. Ved du, hvordan jeg ved det? Jeg ved det, fordi Petra har været modig nok til at svare ærligt, da en journalist spurgte hende, hvad hun tjener. Hun tør også godt sige, at hun ikke er tilfreds med de 48.000 kr., men at det nok handler om hendes egne forhandlingsevner.
Desværre er det som om, at debatten kommer til at handle mere om de 48.000 kr. og om DR’s lønniveauer, end om, hvad Petra rent faktisk gør, når hun melder ud. Hun levere nemlig ren ”public service” med sin udmelding.
Forstå mig ret… Jeg kunne da også tænke mig, at alle HK/Privats medlemmer tjente 48.000 kr. Eller, at SoSu-assistenterne, politibetjentene og buschaufførerne tjente 48.000 kr. Men det er ikke det, det handler om i denne her sammenhæng.

Det handler om, at Petra tør stå frem og sige, hvad hun rent faktisk tjener. Om vi synes, at det er for meget eller for lidt, som jeg kan se folk i kommentartråde på Facebook debattere, er for så vidt sagen uvedkommende. Kernen er, at vi aldrig ville have denne diskussion, hvis ikke Petra havde stået frem!

Når vi i HK/Privat spørger vores (privat ansatte) medlemmer, så taler 70% ikke med kollegerne om løn. Det er endda så grelt, at vi hellere taler om politik, personlige problemer og privatøkonomi end at dele med kollegerne, hvad vi bliver betalt for vores arbejde.

Jeg kan jo sagtens forstå, at man synes, at det kan være svært. Det vil være nyt og anderledes for de fleste. Man kan måske være bange for misundelse, fordi man får mere end kollegerne - eller man kan være bange for at finde ud af, at man er den, der får den ringeste løn?

Men der må jeg bare sige: Lønrealiteten er den samme uanset, om man er bevidst om den eller ej.
Muligheden for at ændre på denne realitet er til gengæld direkte afhængig af, at man kender til lønforholdene på arbejdspladsen. Derfor er opfordringen klar: Tag en snak med kollegerne. Brug din fagforenings lønstatistik. Og brug så i øvrigt din energi på en stærk lønforhandling, når det kommer der til. Det er den eneste måde, vi kommer fx uligeløn til livs!

Så kan vi altid tage debatten om DR’s lønniveauer en anden god gang.