To ud af tre oplever, at de i større eller mindre grad er udsat for et øget arbejdspres. Nye og flere opgaver, nye arbejdsgange og omorganiseringer bidrager alt sammen til oplevelsen af det øgede arbejdspres, viser en ny undersøgelse blandt HK/Privats medlemmer. Undersøgelsen af lavet af analyseinstitutet Epinion.

Konsekvenserne af for stort arbejdspres er til at tage og føle på. Tre ud af fire medlemmer med for stort et arbejdspres oplever ubehagelige symptomer såsom kort lunte, rastløshed, svækket hukommelse, koncentrationsbesvær og dårlig nattesøvn. I værste fald udvikler det sig til stress.

Desværre viser undersøgelsen også, at hver fjerde af dem ikke går til deres nærmeste leder af frygt for ikke at blive taget alvorligt. Og desværre har de noget at have deres frygt i. En stor andel af de medlemmer, der rent faktisk har rejst problemet over for deres leder, føler, at de er blevet spist af med udenomssnak. Det er bare ikke godt nok!

Det er ikke nødvendigvis mellemlederen, der er skurken. Mange mellemledere ser helt sikkert sig selv som ”lusen mellem de to negle”. De er presset af en ledelse, der vil se resultater og have udbytte af deres investeringer, på den ene side og medarbejdere, der forsvarer deres arbejds- og familieliv og helbred. Den modsætning kan vi ikke trylle bort!

Der er forskel på ledelse. Der er god ledelse, og der er dårlig ledelse. Men som med de fleste andre håndværk, så er god ledelse også noget, man kan lære. Derfor er det, at vi foreslår, at alle, der skal udøve ledelse af andre mennesker, skal være uddannet hertil.

Vi har som medarbejdere en interesse i at have dygtige ledere. Og vi har som samfund en interesse i, at landets vigtigste råstof - den menneskelige arbejdskraft - bliver behandlet og håndteret, så den holder længst muligt.

Det forslag burde kunne samle bred opbakning - også fra lederne.