Hvordan reagerer du, når du ser en rudekuvert i postkassen eller en notifikation fra din e-Boks, der handler om økonomi? Rigtigt mange af os tænker ”puha, den må jeg nok hellere kigge på i weekenden!” Eller næste weekend, eller…? Overspringshandlingerne står i kø hos de fleste af os. Og det koster os dyrt.

I rudekuverterne er der som regel vigtig information fra vores bank, kreditforening, forsikringsselskab, a-kasse eller pensionsselskab. Og det er sjældent specielt grinagtigt at tygge sig igennem! Men det er der desværre nogle, der lever godt af! Ikke mindst pensionsmæglere.

Titusindvis af privatansatte funktionærer er omfattet firmapensionsordninger, som deres arbejdsgiver - i den bedste mening - har aftalt med virksomhedens bank eller et selskab tilknyttet banken.

For lidt større virksomheder gælder det ofte, at pensionsordningen er formidlet via en pensionsmægler. Det behøver der ikke at være noget galt i. Problemet opstår først, hvis pensionsmægleren og pensionsudbyderen har en eller anden ordning, som honorerer mægleren hver gang, han skaffer en ny pensionskunde, og at den aftale er ukendt for kunden.

Eller værre endnu, når pensionsmægleren - mod klækkelig betaling - påtager sig opgaven med den løbende rådgivning af den enkelte funktionær. Den del af opgaven er ikke med i udbuddet, og det er sjovt nok her, at nogle af pensionsmæglerne har den største del af deres indtjening. For nogle af de største pensionsmæglere er der tale om endog meget store millionbeløb for en ydelse, som de fleste pensionsselskaber som regel yder både godt og billigt.

Hvis det var ens arbejdsgiver, som på den måde blev snøret, så kunne man som ansat - måske - vælge at være ligeglad. Men pengene til pensionsmæglerne kommer kun et sted fra nemlig fra funktionærernes pensionsopsparing.

Er man som privatansat funktionær omfattet af en kollektiv overenskomst, så er spillerummet for den slags heldigvis ikke helt så stort.

Konkurrencerådets anbefalinger
Men det er sådanne ”Wild West-historier”, der gør, at vi i HK Privat er rigtig glade for den store undersøgelse ”Konkurrence på markedet for pension”, som Konkurrencerådet har offentliggjort for halvanden måned siden.

Her peges der på en lang række fornuftige forslag, som vil kunne begrænse pensionsmæglernes muligheder for at tjene på folks pensionsopsparinger. Ikke alene kan pensionsmæglernes dobbeltrolle koste den enkelte titusindvis af kroner over et helt arbejdsliv - og samfundet milliarder af kroner, fordi mindre pensionsudbetalinger betyder færre skatteindbetalinger.

Det er i fælles interesse for den enkelte ansatte, virksomhederne og samfundsøkonomien, at midlerne havner hos den, der har opsparet pengene. En nem og gennemsigtig løsning for virksomhederne er at tiltræde én af en af HK Privats landsoverenskomster. Dermed er ens funktionærer omfattet af en af de ordninger, vi og arbejdsgiverne sætter op (PFF, IP, PensionDanmark, PKA, SamPension). Man er ude af ræset med pensionsmæglere, og man får i tilgift (og med stor sikkerhed) nogle af de bedste pensionsordninger.

Og så et godt råd til alle: åbn nu de rudekuverter og få tjekket, hvem der passer på dine pensionspenge og rådgiver dig omkring din pension!

For du har vel ikke sat ræven til at vogte gæs?