Sideløbende optræder regeringens ministre – skiftevis flankeret af embedsmænd eller ledende folketingspolitikere – og taler om de alvorlige tider, de dystre udsigter for økonomi og arbejdspladser, og om hvordan sidste måneds jubel-optimisme omkring de økonomiske fremtidsudsigter nu er vendt på hovedet.

Vigtigst er det at slå fast, at der er meget bred opbakning til såvel indgrebene i vores alle sammens liv som de økonomiske hjælpepakker. Her og der kan der være en detalje, der skal rettes til. Men i alt væsentligt bidrager de forskellige pakker til at afbøde slaget.

Så langt – så godt!

Men bag al denne enighed er der altså nogle, der prøver at smyge sig uden om! Det har der hidtil ikke været den store medie-opmærksomhed omkring. Men fredag dukkede historien om, hvordan store bygherrer og entreprenører lader hånt om udenlandske bygningsarbejderes sundhed endelig op i medierne.

Det samme gjorde den overraskende historie om, hvordan landets tandlæger har afvist den fornyelse af overenskomsten for landets 4.000 tandklinikassistenter, som tandlægernes egen forening – Dansk Tandlægeforening – har forhandlet på plads med HK Privat. En aftale som lægger sig tæt op ad de aftaler, som er blevet afsluttet på resten af det private arbejdsmarked. Den var for dyr, mente tandlægerne, mens de (selvfølgelig ikke alle, men mange) på tværs af funktionærlov, ferielov og overenskomst samtidigt presser den enkelte tandklinikassistent til at frasige sig alle typer goder.

Tandlægerne står udenfor Dansk Arbejdsgiverforening og dermed uden for de ”sammenkædningsregler”, som resten af det overenskomstdækkede arbejdsmarked er omfattet af. Det forhold - sammen med en korrekt formodning om, at HK Privat og tandklinikassistenterne selvfølgelig ikke iværksætter en strejke i den aktuelle situation – bruger tandlægerne til at forsøge at snyde tandklinikassistenterne for de forbedringer, resten af det private arbejdsmarked kan se frem til.

Tandklinikassistenterne tilhører fodfolket i den primære sundhedssektor. De har alle en EUD-uddannelse bag sig, men de tilhører så langt fra samme indkomstklasse, som tandlægerne – så langt fra med en startløn på 22.166 kr.! Men ikke desto mindre er det dem, der skal betale, synes tandlægerne at mene! Værsgo’ at skylle!

HK Privat kan sammen med de fleste andre faglige organisationer berette om, hvordan al snakken om solidaritet og samfundssind tilsyneladende er fløjet hen over hovedet på visse arbejdsgivere. Arbejdsgivere som tror, at den aktuelle krise betyder, at nu kan de se bort fra en hver form for regulering af arbejdsmarkedet. Det skal hverken de ansatte eller det store flertal af arbejdsgivere, som følger spillereglerne, selvsagt finde sig i!

Fagbevægelsen har kastet sig loyalt ind i arbejdet med at få landets arbejdspladser gennem corona-krisen. Men er der ikke snart en repræsentant for borgerligheden, der kan kalde til orden!?