26. august 2016

Efteruddannelse skal ikke koste på lønnen

Efteruddannelse er en forudsætning for, at vi er klar til fremtidens arbejdsmarked. Alligevel ved vi, at rigtig mange ikke har været på skolebænken i årevis. Nogle har ligefrem aldrig været på efteruddannelse, selv om de har et langt arbejdsliv bag sig.

Når vi spørger vores medlemmer i HK Privat Østjylland, så lyder forklaringen, at det koster den enkelte penge at tage på uddannelse. For selv om de har adgang til efteruddannelse i arbejdstiden, så følger der ikke løn med. Derfor fravælger alt for mange at dygtiggøre sig.

Det vil HK Privat Østjylland gøre op med. Når de største landsdækkende overenskomster til foråret 2017 skal forhandles, så står løn under efteruddannelse højt på krav-listen. For vi skal have flere til at dygtiggøre sig.

Ifølge eksperter og fremtidsforskere kan vi forvente at op mod 800.000 jobs er forsvundet eller kraftigt forandret inden for de næste 20 år. En stor del af de jobs, er inden for HK’ernes områder – dvs. service, kontor og administration.

Hvis man ser på de seneste 20 års udvikling, har den også været eksplosiv og uforudsigelig. Men den har ikke betydet færre jobs – nærmest tværtimod. Udvikling af eksempelvis softwarerobotter til advokatfirmaer og telefonapps til bogholderi, har overflødiggjort en del funktioner, som HK´erne tidligere har varetaget. Men al erfaring viser, at der vil opstå nye jobs i kølvandet på dem, som går tabt – også jobs, som vi i dag ikke har fantasi til at forestille os.

Det siger sig selv, at de mange ændringer ikke kun får betydning for hvad vi laver, men også, hvordan vi arbejder. Uber og Airbnb er gode eksempler på, hvordan de etablerede arbejdsfællesskaber udfordres, og chatfunktioner i stedet for receptionister er ligeledes nye måder at møde kunder og kolleger på. Men, der vil altid være brug for menneskelig omsorg og service, samt menneskelig sund fornuft, hvor maskinen kun arbejder i kasser.

Den bedste måde at fremtidssikre vores egen og vores børns plads på arbejdsmarkedet er ved at have et generelt højt uddannelsesniveau og et nemt tilgængeligt efteruddannelsessystem.

Vi ved, at konstant efteruddannelse og videreudvikling er afgørende for den enkeltes muligheder på fremtidens arbejdsmarked. Men vi ved også, at der på dette punkt er plads til forbedringer. Kun ca. hver tiende af de privatansatte HK´ere tager efteruddannelse og springet fra faglært til proffessionsbachelor i løbet af arbejdslivet sker stort set ikke.

Men fakta er, at den viden, man erhverver på en uddannelsen vil blive overhalet indenom på et givent tidspunkt. Derfor er vi nødt til at opsøge efteruddannelse, for at sikre os en plads på fremtidens arbejdsmarked.

Vi skal ikke gå i panik over fremtidens foranderlige arbejdsmarked, men forholde os positivt og være forberedt.

Arbejdsgivere og arbejdstagere har et fælles ansvar for, at vi netop er forberedt. Som arbejdstagere, skal vi efteruddanne os. Men vi skal ikke miste løn, mens vi gør det. Derfor er det et krav fra HK Privat Østjylland, at de, der er på efteruddannelse, får løn imens.

Privat Efteruddannelse Løn

Søren Sørensen

HK Privat Østjylland

Jeg arbejder for at vores medlemmer har en meningsfuldt relation til fagforeningen. Alle medlemmer skal føle sig repræsenteret og velkommen – det er min mission som formand. Stærke overenskomster og faget i fokus er vejen derhen…