07. december 2016

HK giver freelancere et fællesskab

Drømmer du om at blive freelancer eller har du allerede taget skridtet? Så giver HK dig både et freelancenetværk, rådgivning, forsikringer og pensionsordning.

Hvordan starter man op som freelancer? Hvordan prisfastsætter man sine ydelser? Hvordan får man overhovedet nye kunder? Og hvad med pensionsopsparing?

Som freelancer er der mange spørgsmål at tage stilling til. Spørgsmål, der kan afholde nogen fra at forfølge drømmen om at være herre i eget hus. Men et stigende antal østjyder siger alligevel farvel til livet som lønmodtager og åbner egen enkeltmandsvirksomhed.

Derfor har HK startet netværket Freelancer.dk. Her kan alle være med, uanset fag. Her kan alle freelancere mødes og bliver klogere på de emner, der optager medlemmerne i netværket. På den måde arbejder HK Østjylland for, at også freelancerne står stærkt i deres arbejdsliv.

I HK Østjylland vokser Freelancer.dk med hastige skridt. Og vi er glade for at byde de mange freelancere velkomne i vores fællesskab. For selv om en fagforening traditionelt har flest medlemmer blandt lønmodtagere, så er livet som freelancer blevet mere og mere almindeligt. For nogle er det en konkret forretningsidé, der driver værket. Andre går solo, fordi de gerne selv vil bestemme, hvornår og hvor meget, de skal arbejde. Andre igen kombinerer en freelance-virksomhed med et deltidsjob.

Med Freelancer.dk er HK netop et fællesskab for solo-selvstændige. Som freelancer er man sig selv og der er derfor ikke kollegaer at sparre med. Der er heller ikke nogen, der kan hjælpe med at lave regnskaberne eller markedsføringen eller andet, som freelanceren måske ikke selv har uddannelse eller viden om. Som freelancer, skal man klare det hele selv.

I HK Østjylland mener vi, at alle på arbejdsmarkedet skal være en del af et større fællesskab. Også ejerne af enkeltmandsvirksomheder. Vi skal stå sammen og hjælpe hinanden til et godt arbejdsliv. Derfor er Freelancer.dk for alle. Derfor har vi lavet aftale om forsikringer og pensionsordning for freelancere til favorable priser. Derfor taler vi freelancernes sag, når politikerne på Christiansborg diskuterer dagpenge. Og derfor holder vi med jævne mellemrum fysiske netværksmøder med oplæg og god tid til fællesskab, så du kan lære andre freelancere at kende – og hvem ved, måske indgå samarbejdsaftaler.

Er du allerede freelancer eller drømmer du om at blive det, så tag med til næste netværksmøde den 9. januar 2017.

Vi glæder os til at se dig.

Du kan læse mere om Freelancer.dk her eller følge netværket på Facebook

Freelancer

Søren Sørensen

HK Privat Østjylland