12. januar 2017

HK er alle pengene værd

Hvorfor betale mere i kontingent, når man kan få et billigere medlemskab af en fagforening? Det spørgsmål stiller mange sig selv. Men det lidt dyrere medlemskab er faktisk alle pengene værd.

Det er ikke usædvanligt, at der møder en person op i receptionen hos HK Østjylland, der gerne vil tale med en faglig medarbejder, fordi der er sket noget på arbejdspladsen, der kræver fagforeningens hjælp. Det kan være en fyring. Mobning. Urimelige vagtplaner. Dårligt psykisk arbejdsmiljø eller noget helt andet.

I HK Østjylland hjælper vi gerne alle. Hvis de er medlemmer, selvfølgelig. Derfor får vi ind imellem spørgsmålet: kan jeg så ikke blive medlem?

Vi bliver ikke overrasket, hvis det er en person, der har valgt at spare lidt penge hver måned ved at melde sig ud af HK og ind i en såkaldt gul fagforening, der stiller os det spørgsmål. De gule fagforeninger lokker med et lidt billigere kontingent. Til gengæld kan de ikke hjælp, hvis der opstår konflikt mellem medlemmet og arbejdsgiveren. Det er derfor vi ikke sjældent ser medlemmer vende tilbage til os.

For HK og de andre OK-fagforening, kan hjælpe dig. Derfor skal du vælge os, frem for de gule.

En OK-fagforening indgår aftaler om løn- og ansættelsesvilkår med arbejdsgiverne. Overenskomster, hedder de og det er dem, der fastsætter din løn og bestemmer, at du har ret til løn under sygdom, barnets 1. sygedag, løn under barsel, pension og en hel masse andet.

Da det er os, der har lavet aftalen med arbejdsgiverne, er det også os, der har ret til at komme efter arbejdsgiverne, hvis de ikke overholder overenskomsten. Hvis du for eksempel ikke får de tillæg, som overenskomsten giver dig ret til, så er det kun os, der kan banke på arbejdsgiverens dør og kræve, at vi får bragt orden i tingene.

De gule fagforeninger kan prøve. Men arbejdsgiveren har ret til at afvise dem og så har du kun en dyr retssag tilbage, hvis du vil have din ret. Så er det billige kontingent lige pludselig blevet meget dyrt.

Men hvorfor skal HK så være lidt dyrere? spørger du måske.

Det er der en meget simpel grund til: Det koster penge at forhandle overenskomster og holde dem ved lige. Og det koster penge, at du som medlem altid kan komme og få hjælp. For vi hjælper dig faktisk helt gratis hele vejen op gennem systemet, hvis der er brug for det.

Der er organisationsfrihed i Danmark. Det bakker vi i HK Østjylland op om. Men med frihed kommer ansvar.

I Danmark har vi gennem mere end 100 år fastsat reglerne på arbejdsmarkedet med Den Danske Model. Det betyder, at arbejdsgiverne og lønmodtagerne selv aftaler, hvilket løn- og ansættelsesvilkår, der skal gælde. Det er derfor, du eksempelvis ikke kan finde en dansk lov om mindsteløn.

Sammen med arbejdsgiverne har vi et ansvar for at holde Den Danske Model ved lige. For uden den forsvinder overenskomsterne. Og uden overenskomster, forsvinder alle goderne.

I HK er vi en del af den Danske Model. Vi bruger tid og penge på at forhandle de bedst mulige løn- og ansættelsesvilkår hjem til dig. Det gør de gule fagforeninger ikke.

Så indrømmet: HK er ikke den billigste fagforening. Til gengæld får du værdi for pengene.

Søren Sørensen

HK Privat Østjylland

Jeg arbejder for at vores medlemmer har en meningsfuldt relation til fagforeningen. Alle medlemmer skal føle sig repræsenteret og velkommen – det er min mission som formand. Stærke overenskomster og faget i fokus er vejen derhen…

Stop med at følge