14. februar 2017

Ny aftale om din løn på vej

De landsdækkende overenskomster på HK Privats område er ved at blive forhandlet. Derefter kommer turen til de lokale aftaler på din arbejdsplads.

Dine løn- og ansættelsesvilkår er ikke noget, der kommer af sig selv. For rigtig mange på det danske arbejdsmarked, er den slags aftalt i overenskomster og lige nu forhandles der om fornyelse af overenskomsterne på HK Privats område.

Overordnet er der enighed mellem fagforeningerne og arbejdsgiverne om en tre-årig overenskomst, der giver dig lidt mere i lønningsposen. Men samtidig får du blandt andet forbedrede muligheder på uddannelsesområdet, seniorer bliver tilgodeset og det samme gør børnefamilier.

I dag kan vi ikke sige noget om, hvordan overenskomstaftalen kommer til at påvirke hver enkelt medlem af HK Privat Østjylland. Det ved vi først, når de lokale forhandlinger er afsluttet. De kan gå i gang, så snart den landsdækkende aftale er blevet accepteret af fagforeningernes medlemmer og til den tid vil vi selvfølgelig komme ud på arbejdspladserne og inddrage både tillidsrepræsentanter og medlemmer.

Men først handler det om den landsdækkende aftale. Den skal vi stemme om og jeg vil anbefale dig at stemme ja.

Jeg synes, at der er mange gode tanker i den aftale, som forhandlingsparterne er nået frem til. Særligt er jeg glad for, at det nu bliver muligt at løfte uddannelsesniveauet for medlemmerne af HK Privat, eksempelvis fra ufaglært til faglært. Der bliver afsat 200 millioner kroner til uddannelse, så du kan komme på skolebænken uden at blive trukket i løn. Vi ved, at uddannelse er den eneste vej, hvis du vil blive ved med at være en attraktiv arbejdskraft, men mange har ikke haft råd, fordi de selv skulle betale. I aftalen med arbejdsgiverne har vi nu fået sat fokus på behovet for uddannelse og vi har fået penge til, at du kan dygtiggøre dig. Den mulighed synes jeg, at vi skal sige ja tak til.

Der findes flere overenskomster inden for HK Privats område. I weekenden var det Industriens Funktionæroverenskomst, der blev forhandlet. I den kommende tid, vil flere følge efter. Derfor vil jeg anbefale dig at følge med i vores nyhedsbreve, på Facebook og på hjemmesiden, så du er opdateret på, hvornår du skal stemme om dine arbejdsvilkår.

Du kan læse mere om forhandlingerne her.

Overenskomst

Søren Sørensen

HK Privat Østjylland

Jeg arbejder for at vores medlemmer har en meningsfuldt relation til fagforeningen. Alle medlemmer skal føle sig repræsenteret og velkommen – det er min mission som formand. Stærke overenskomster og faget i fokus er vejen derhen…

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK