21. marts 2017

Nej tak til højere pensionsalder

Regeringens ønske om at hæve pensionsalderen er en bombe under hele vores velfærdssamfund.

Vi skal alle arbejde lidt længere, hvis vi vil have råd til velfærd! Sådan lyder det igen og igen fra regeringspartierne, men i HK Privat Østjylland siger vi klart nej tak til at hæve pensionsalderen. Jo, vi går ind for velfærd og vi bakker op om alle de medlemmer, der arbejder, selv om de har ret til at gå på pension. Men vi er nødt til at finde andre måder at løse de økonomiske udfordringer i velfærdssamfundet, end ved at hæve pensionsalderen. En højere pensionsalder er nemlig en bombe under hele vores velfærdssamfund.

Politikerne siger, at der naturligvis skal tages hensyn til de mange, der bliver nedslidt på jobbet. Så forestiller vi os alle mureren og kan sagtens forstå, at han ikke kan løfte mursten fra han er 17 til han er 70. I HK Privat Østjylland ved vi, at mange af vores medlemmer også bliver nedslidte. Lige som en murer starter den typiske HK’ers arbejdsliv også i de tidlige ungdomsår. De bliver måske ikke fysisk nedslidt, men det psykiske arbejdsmiljø på mange HK-arbejdspladser tærer på kræfterne.

Det ved vi i HK og det ved arbejdsgiverne også. I 2016 førte HK Privat Østjylland mere end 600 faglige sager. Mange af dem handlede om uberettiget opsigelse og diskrimination på grund af alder. Når der skal skæres i medarbejderstaben er det de syge, de svage og de gamle, der får sparket. Det er i mange tilfælde ulovligt og det ved arbejdsgiverne godt. Problemet er bare, at mange arbejdsgivere ikke tænker på loven. De tænker på virksomheden og derfor er deres modsvar til os: Hvad koster det?

Det kan altså bedre betale sig for arbejdsgiverne at betale en godtgørelse – som kan være ganske dyr – end det kan betale sig at fastholde den ældste gruppe af medarbejdere på virksomheden.

Forklaringen er enkel. Jeg fik den af en arbejdsgiver for ikke så længe siden. En mand, der i øvrigt er rigtig glad for sine HK’ere og som vi i HK har et godt samarbejde med. Når han skal ansætte har han tre krav: HK’ere skal være digitalt selvkørende, administrative blæksprutter og under 55 år!

Det er ikke alle arbejdsgivere, der tør sige det med alderen højt. Men i HK Privat Østjylland ved vi godt, at det er sådan mange arbejdsgivere tænker. Arbejdsgivere vil hellere have en ung, end en gammel, for en ung kan løbe hurtigere, er hurtigere til at lære nyt og kommer med al den nyeste viden inden for digitalisering i rygsækken.

Hvad har det så med en forhøjet pensionsalder at gøre? Alt. For hvis en HK’er i en alder af eksempelvis 61 mister jobbet, så er det rigtig svært at finde et nyt job – på grund af alder. Som ledig, kan hun få dagpenge i 2 ½ år. Så er hun tæt på 64 år gammel. Hvad skal hun så leve af indtil hun kan gå på pension? Har man en ægtefælle, kan man ikke få kontanthjælp og indtægten er derfor 0.

Pensionsalderen, som den er i dag, er allerede så høj, at den er en økonomiske bombe, der tikker meget højt under rigtig mange af HKs medlemmer. Derfor kan vi på ingen måde bakke op om et forslag, der får bomben til at vokse.

Pension

Søren Sørensen

HK Privat Østjylland

Jeg arbejder for at vores medlemmer har en meningsfuldt relation til fagforeningen. Alle medlemmer skal føle sig repræsenteret og velkommen – det er min mission som formand. Stærke overenskomster og faget i fokus er vejen derhen…