01. september 2017

Kære chef,  vær glad for din tillidsrepræsentant

En tillidsrepræsentant er en samarbejdspartner, der kan se problemstillinger fra en anden synsvinkel, end den ledelsen typisk har. Det er sundt for alle parter og godt for virksomhedens bundlinje.

Vi ved det godt i fagbevægelsen. At der fra tid til anden kan lyde et meget dybt suk fra chefgangen, hvis nogen siger ordet ’Tillidsrepræsentant’.

Men det er der faktisk ingen grund til. Tværtimod. For et stærkt og konstruktivt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderrepræsentanterne, kan være en langt større fordel for virksomheden, end hvad myter og rygter fortæller.

Jeg har selv været tillidsrepræsentant i en stor virksomhed, og er lige siden blevet formet af de oplevelser, jeg havde dengang. Jeg har lavet lønsystemer, skrevet breve til aktieselskabsbestyrelsen omkring arbejdsmiljøforbedringer, sendt kolleger på alkohol afvænning, taget kurser i svære samtaler, siddet i fagforeningsbestyrelser og meget mere.

Alt sammen for at bidrage til at skabe en god arbejdsplads, hvor ledelse og medarbejdere i fællesskab udvikler virksomheden, så der kan tjenes penge og forhåbentlig skabes flere arbejdspladser.

Vi kender alle historierne om tillidsrepræsentanter med stor tyk mave og røde seler, der gik i stå engang i fordums tid, og nu bruger tiden på at brokke sig eller være en bulderbasse.

Jeg skal ikke afvise, at der findes en enkelt eller to af slagsen et eller andet sted. Man kan sikkert også finde en enkelt eller to på chefgangene rundt omkring, hvor udvikling, innovation og ledelsesevner ikke står øverst på kompetencelisten.

Dem skal vi naturligvis forsøg at hjælpe, men vi skal ikke lade de dårlige eksempler styre udviklingen af det samarbejde, vi har mulighed for at skabe mellem ledelse og medarbejdere, på de enkelte arbejdspladser.

Et samarbejde, som tillidsrepræsentanterne i HK Privat brænder for at deltage i, og som vi, her i HK Privat Østjylland, gør en stor indsats for at klæde vores tillidsrepræsentanter på til.

HK Privat Østjylland holder Vidensdag for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter flere gange om året. En hel dag, hvor vi uddanner dem i og diskuterer konkrete emner, som de kan bruge i deres hverv ude på arbejdspladserne.

Mange af vores tillidsrepræsentanter har vi lavet en personprofiltest af, så de kan lære sig selv bedre at kende – deres egne styrker og svagheder. Ideen er, at det skal gøre dem til stærkere og bedre medspillere i forhold til deres arbejdsgivere.

I vores arbejde med tillidsrepræsentanterne, er vi blevet bekræftet i, at de personer, der lader sig vælge til at repræsenterer kollegaerne, er omsorgsfulde og sociale typer. De går op i kollegaernes velfærd og trivsel på arbejdspladsen. De ønsker at få arbejdspladsen til at fungere bedst muligt og sikre et samarbejde om netop det, med ledelsen.

Det vil jeg gerne opfordre de østjyske ledere til at anerkende og være åbne over for.

Som tillidsrepræsentant er man nemlig både medarbejdernes forlængede arm, men man er også ledelsens mulighed for et forbedret samarbejde på arbejdspladsen.

Jeg hører sjældent arbejdsgivere eller HR-ansvarlige være ærgerlige over, at arbejdspladsen eller en bestemt personalegruppe har en tillidsrepræsentant. Meget sjældent faktisk. Men vi oplever fra tid til anden, at ledelsen på de arbejdspladser, hvor der endnu ikke er valgt en tillidsrepræsentant, er skeptiske over for hvervet. Ganske enkelt fordi ledelsen ikke ved, hvad den kan bruge en tillidsrepræsentant til.

Som tillidsrepræsentant skal man ikke kun kæmpe for kollegaernes løn- og arbejdsvilkår. Man skal også kunne hæve sig op i helikopteren og se på, hvad der er bedst for kollegaerne på lang sigt. Det betyder, at man nogle gange skal være med til at gennemføre ændringer, der er upopulære blandt medarbejderne.

Dengang jeg selv var tillidsrepræsentant, havde ledelsen et ønske om at forbyde alkohol på arbejdspladsen. Det bakkede jeg op om. Jeg stod på mål for beslutningen over for kollegaerne og ledelsen undgik derfor en større konflikt.

Og det er netop som en samarbejdspartner, man skal se tillidsrepræsentanten. En samarbejdspartner, som kender arbejdspladsen og som kan se arbejdspladsens problemstillinger fra en anden synsvinkel, end den, som ledelsen typisk har. Noget som må være sundt for alle parter, og også for virksomhedens bundlinje.

TR Privat

Søren Sørensen

HK Privat Østjylland

Jeg arbejder for at vores medlemmer har en meningsfuldt relation til fagforeningen. Alle medlemmer skal føle sig repræsenteret og velkommen – det er min mission som formand. Stærke overenskomster og faget i fokus er vejen derhen…

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK