02. december 2016

Når fodbold styrker fagligheden

ABL'ere i Tanzania

Af Kevin Kargo og Maria Sophia Træholt, administrationsbachelorstuderende på VIA UC i Aarhus.

Vi er i praktik på Arusha Secondary School i Arusha, Tanzania. Her har vi i de første uger siddet i økonomiafdelingen, hvor vi har arbejdet for skolens eneste revisor. Han hedder Obadia, og udover at være revisor er han også en ildsjæl, når det kommer til at få børn til at tage en uddannelse. Obadia har sammen med 4 andre lærere taget initiativ til at starte Sports And Education Stakeholders Society (SESS), der er en frivillig forening som har til formål at få unge til at engagere sig via aktiviteter.

Foreningens første projekt hedder Improving Education Through Sports. Projektet tager udgangspunkt i ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser i Tanzania. Projektet er igangsat for at få flere i skole og motivere studerende til at engagere sig i forskellige fag.

SESS startede op for 2 år siden. Selve begivenheden Improving Education Through Sports har taget 6 måneder at få gjort til virkelighed.
Projektet starter som et event, der strækker sig over 1 dag. Her dyster de forskellige universiteter mod hinanden i forskellige kategorier såsom fodbold, volleyball, basketball og musik. Obadia og de andre initiativtagere regner med, at omkring 1.000 elever fra universiteter og fagskoler i Arusha og omegn vil deltage.

Vi er blevet inviteret med i projektet, og har selvfølgelig sagt ja tak. Det betyder, at vi får en stand ligesom de andre studerende i Arusha, hvor vi kan give et bud på, hvordan Tanzania kan udvikle sig industrielt og økonomisk set med vores briller. Derudover har vi også fået til opgave at lave en hjemmeside for SESS og et blogindlæg om begivenheden Improving Education Through Sports.

Obadias helt store motivation for projektet er, at han ved, at der er mange talentfulde unge mennesker i Arusha, som desværre ikke får muligheden for at udnytte deres talent, fx fordi familien ikke har råd, eller fordi mulighederne ikke er synlige nok for dem.

Udover at få unge tanzanianere til at dyrke deres talenter inde for forskellige sportsgrene og andet, har Obadia og hans kolleger også et ønske om at sætte fokus på regeringens mål om at kickstarte industrien. Derfor får hvert universitet mulighed for at få en stand, hvor studerende kan fremlægge deres bud på en strategi eller handleplan for udviklingen af Tanzanias industri. På den måde har de studerende mulighed for at komme med innovative idéer. Sidst men ikke mindst skal projektet også være med til at forbedre videnskabs- og matematikundervisningen og dermed ruste eleverne bedre for at undgå, at for mange står uden muligheder, når de færdiggør skolen.

Det har været svært for Obadia og de andre initiativtagere at rekruttere folk til at hjælpe med projektet, da der ikke er den store frivilligkultur i Arusha. Derfor er der fra de 5 herrers side også lagt meget arbejde i projektet. Deres håb er at løfte det faglige niveau på alle skoler, skabe bedre samarbejde samt dele viden og få flere lærere beskæftiget med matematik og videnskab, som ellers ikke er fag, der har tradition for at være blandt favoritterne hos de unge.
Pengene til projektet er fra de frivilliges egen lommer, og derfor har det også været længe undervejs. Men de frivillige har intentioner om at forsætte projektet, da de ser det som en langsigtet investering i Tanzanias unge.

Som administrationsbachelorer er en af vores vigtige kompetencer i forbindelse med projektet helt sikkert fundraising. Men ikke nødvendigvis i form af penge. De frivillige nævner selv, at det ikke nødvendigvis er penge, der er brug for til projektet, men nærmere midler i form af fx fodboldtrøjer, bolde og andet udstyr. På det modul vi afsluttede på VIA, lige inden vi drog afsted til Tanzania, beskæftigede vi os netop med fundraising, hvor vi også havde fokus på, at fundraising ikke nødvendigvis har noget med penge at gøre, men mere handler om at rejse midler til en bestemt aktivitet, der kan fremme et særligt formål.

Fodbold

Tanzania

To piger i Tanzania

Kontor i Tanzania

Uddannelse Udvikling

Stud.bureaukrater i Tanzania - HK fagforening

Stud.bureaukrater i Tanzania

Studerende på 10. modul af administrationsbacheloruddannelsen på VIA University College i Århus.

ABL/HK

Under vores 6 ugers studieophold i Tanzania vil vi, Anja Istrup, Kevin Kargo, Kim Østergaard, Maria Sophia Træholt, Michael Erhardsen og Morten Damgaard, løbende skrive indlæg og lægge billeder her på vores blog.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed