21. januar 2014

Teknologisk højhastighedstog på vej?

Hvor mange laborantstillinger forsvinder, når øget automatisering og robotter erobrer de danske laboratorier? Det spørgsmål er ofte det første, som medlemmer af Dansk Laborant-Forening stiller sig selv, når nye kollegaer melder deres ankomst.

Det kan virke bekymrende på de fleste, når ens arbejdsopgaver ændrer sig og nye teknikker bliver introduceret i laboratoriet. Især hvis den nye kollega er en robot – der kan arbejde døgnet rundt – uden at forlange overarbejdsbetaling.

Derfor er det forståeligt, hvis vi bliver usikre på, om jobbet forsvinder, når analyserne automatiseres og effektiviteten forøges.

Ikke desto mindre modtager Dansk Laborant-Forening mange historier om, at tager laboranterne teten og kaster sig over den nye kollega – som var de længe ventet – så ændrer arbejdsopgaverne sig i en positiv retning. Ja, antallet af menneske-kollegaer kan sågar blive forøget.

Tænker vi udfordringen til ende, er det ikke overraskende.

Umiddelbart efter nytår købte jeg et nyt fladskærms-tv. Alene den simple, teknologiske udfordring krævede ret mange ressourcer og nye kompetencer hos mig.

På samme vis kræver en ny robot både installering, validering, dokumentation og vedligeholdelse. Alt sammen arbejdsopgaver der vil befinde sig bedst i hænderne på en laborant. Det kræver, at vi tør tage imod udfordringen og tror på, at forandringer fryder og kan give større ansvar til den enkelte.

Jeg forstår godt, hvis vi bekymrer os for, om det traditionelle håndværk stille og roligt er ved at forsvinde. Sagen er bare den, at faget altid har forandret sig – om vi ønsker det eller ej.

Jeg kan derfor ikke opfordre nok til, at laboranterne træder til, når robotterne kommer. De kommer – og vi bør tage imod dem, som var de en ny kollega. Vi bør invitere dem indenfor, som vi selv ønsker at blive modtaget på en ny arbejdsplads.

Til april 2014 afholder Dansk Laborant-Forening endnu en teknologikonference, hvor der sættes fokus på automatiseringer og fremtidens fag.

Vi gør det, fordi Dansk Laborant-Forening tror på, at medlemmerne er bedst tjent med at kende fremtiden – før den kommer.

Kompetencer Udvikling

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed