01. februar 2014

At (over)leve forandringer

Storm P. er kilde til mange, gode citater. Jeg starter denne blog med et citat, der meget rammende beskriver vores arbejdsliv i evig forandring: "Hvad mener du om en ny og bedre verden? Jeg kunne bedre lide den gode gamle".

Et citat fra Storm P.’s hånd, der beskriver både de øgede krav, forventninger og udfordringer på vores arbejdspladser i disse år.

Forandringer bliver der flere af – så vi kan lige så godt lære at leve med dem. Det fortæller eksperter, vores arbejdsgivere og nu også jeres fagforening.

Formålet er dog at gøre det intelligent. At gøre det på en måde, der både inkluderer, motiverer og fascinerer os som medarbejdere til at yde den allerstørste indsats, når forandringens vinde blæser – endnu engang.

For mig drejer det sig om, at vi som medarbejdere vil inddrages i beslutningsprocessen. Og ikke bare være statister i et komplekst arbejdsliv, hvor vi rykkes rundt som ludobrikker.

Men det drejer sig også om et overlevelsesinstinkt, der nogen gange kan få os – selv med de bedste intentioner om at gå konstruktivt til opgaven – til at gå i bakgear.

Det sker, fordi vores reptilhjerne går i aktion og fortæller os, at forandringer betyder ubalance og er til fare for vores evne til at være i kontrol som medarbejder – og som menneske.

Som medarbejder har vi langt fra altid retten til at beslutte og bestemme forandringer – og hvornår, hvordan og hvorfor de sker.

Men som menneske har vi altid retten til at beslutte og bestemme os for at få det bedste ud af situationen.

Det er ikke let – vores reptilhjerne, overlevelsesinstinkt og indgroede vaner kan være svære at lægge på hylden.

Udfordringen bliver at gå fra at være en ludobrik, som andre rykker rundt med – til at være den der rykker rundt på brikkerne.

På hjemmesiden http://forandringoginklusion.amr.dk/ har du mulighed for at læse mere om forandringer. Og hjemmesiden giver dig samtidig redskaber og gode råd til at indstille hjernen på forandringer, der kommer – så sikkert som AMEN i kirken.

Medbestemmelse

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed