14. februar 2014

Når naturvidenskaben når et nulpunkt i nuttethed

Har en giraf følelser? Eller løb
følelserne af med mennesket? Spørgsmålet trænger sig på med et
naturvidenskabeligt perspektiv, når man tænker på den seneste uges mediestorm
om et girafdrab i Zoologisk Have i København.

Marius – var navnet på den unge girafhan, der fik en dødsdom. I stedet for at pakke det pænt væk for befolkningen, valgte Zoologisk Have at benytte chancen til at videnskabsformidle.

Som en stærk kontrast til Disney Sjov, fredag aften på DR1, blev alle børn inviteret ind i den gamle have for at overvære obduktionen.

Set med et naturvidenskabeligt perspektiv en enestående mulighed for at lære sine børn om sandheden bag de farverige tegnefilmsfigurer, der toner frem på skærmen hver fredag.

Og jeg tror rent faktisk også, at de forældre, der valgte denne mulighed, gav deres børn en oplevelse for livet. Og hvem ved, måske blev interessen for at blive laborant eller forsker vakt hos enkelte af de unge poder?
Hele verdenspressen derimod rettede en vred linse mod Danmark og den gamle, stemningsfulde have i det indre København, da man ganske åbent fortalte om et nedslag i bestanden af giraffer.

Virkeligheden er, at dyr er en del af forskningens og naturvidenskabens verden på godt og ondt. Al den medicin, som mennesker hver dag indtager, er udviklet efter afprøvning på forsøgsdyr.
Ikke på giraffer – men derimod på f.eks. rotter, geder, hunde eller aber. Ikke fordi vi synes det er sjovt – men fordi reglerne på området kræver, at det sker.

Der sker meget forskning på området, så antallet af forsøgsdyr mindskes. Det sker, fordi forsøgsrotterne ikke er lig de kælerotter, man kan købe i den lokale dyrehandel. Men er yderste omkostelige og avlet til formålet. Derfor har ingen forskere interesse i at bruge forsøgsdyr – udover det der er nødvendigt.

Forskere er ikke følelseskolde personligheder – uden empati for de forsøgsdyr, der arbejdes med. Tværtimod kender jeg ingen laboranter, der arbejder med forsøgsdyr, der ikke samtidig elsker dyr.

Fordi de har respekt for det, de arbejder med.

På samme vis viste Zoologisk Have stor respekt for girafhannen Marius. De brugte ham til at videnskabsformidle og fortælle sandheden. At naturvidenskab ikke kun er nuttede dyrebørn, der besøges søndag formiddag i den gamle have.
Men også er et redskab til at blive klogere og dygtigere til at passe på giraffen, udvikle bæredygtige brændstoffer og hvem ved – fremtidens hjertemedicin.

Nedenstående er fundet på Zoologisk Haves facebook side og beskriver, hvad Marius bliver brugt til – sådan helt naturvidenskabeligt.

• Dens strubehoved er sendt til et internationalt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvad giraffen siger, hvordan gør den det, og hvilken betydning det har for gruppedynamikken.
  • Dens maveindhold er sendt til et forskningsprojekt for flere danske universiteter. Projektet skal undersøge, om vi kan få køer til at producere mindre metan ved at lære af giraffen.
  • Dens penis, testikler og kønskirtler er sendt til et internationalt forskningsprojekt om beskrivelse af den normale anatomi og udvikling over tid i hangiraffer.
  • Dens tarmindhold er sendt til et studium, der beskriver, hvor hurtigt foder passerer gennem giraffen.
  • Dens mave og tarme er sendt til et ph.d.-projekt om giraffens fordøjelse.
  • Giraffens nakke og hals blev undersøgt af en rygkirurg fra Glostrup Hospital.
  • Der blev taget prøver af giraffens maveflora til en mikrobiolog fra Aalborg Universitet

En lektor i patologi samt otte veterinærstuderende fra Science deltog i obduktionen som led i sidstnævntes uddannelse.

Arbejdsmiljø Uddannelse

Henriette Lerche

19 februar 2014 14.58

Rigtig god kommentar til det mediehysteri vi oplevede. Når man tænker på hvordan vi behandler produktionsdyr i Danmark (burhøns, tremmekalve o. lign) synes jeg det her var ude af proportioner. Det ville være mere passende at rette vreden modde forbrugere der køber kød fra dyr der har dårlige vilkår, og dermed indiretkte støtter det.

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK