Mit NemID virker ikke
Så skal du kontakte NemIDs support for hjælp .
Generelt skal du altid kontakte NemID, hvis du har problemer med dit NemID.
Tjek fx NemID support og kontakt
Skal jeg altid logge ind med NemID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med NemID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?
Ja, det kan du godt.
25. marts 2014
Vi har brug for at blive dygtigere, men dygtiggørelse finder ikke alene sted på et universitet. Det finder sted mange steder i uddannelsessystemet.
Det fortalte Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen til Politiken den 20. marts.
Med de ord lægger Uddannelsesministeren op til fornyet debat på det videregående uddannelsesområde.
På landets laborantarbejdspladser og laborantskoler debatteres også uddannelsesniveau og kompetencer – og især værdien af vores arbejde.
På den ene side står studerende, der efterlyser mere tid til studiet – bare ½ år ekstra, siger de studerende – på den anden side ønsker både Christiansborg og erhvervslivet de studerende hurtigere igennem uddannelsessystemet.
Paradokset er, at laborantuddannelsen har altid forandret sig. Som nedenstående skema viser, er der sket markante forandringer i uddannelsens længde gennem årene.
Årstal | Hvad |
1940-1941 | Teknologisk Institut, København, opretter aftenkurser 2 gange ugentligt på 100 timer i alt |
1945 | Teknologisk Institut, København, opretter dagskurser på 2 måneder, i alt 300-400 timer |
1946-1947 | 2 måneders kursus |
1947-1958 | 3 måneders kursus |
1948 | Jysk Teknologisk Institut opretter kurser |
1958-1961 | 5 måneders kursus hos A+C |
1961-1982 | 5 måneders kursus hos AB og AC |
1970-1981 | 10 måneders forsøgskursus Abcf |
1982-1991 | 10 måneders kursus Abcf |
1991 | Erhvervsuddannelse, vekseluddannelse 3½ år incl. praktik |
1992-2000 | Kortere Videregående Uddannelse (KVU) med 1½ år på skole + 1 år i praktik |
2000-2009 | Erhvervsakademiuddannelse (laborant AK (KVU)) med 1½ år på skole og 1 år i praktik, fordelt på virksomhedsuddannelse (½ år) og traineeforløb (½ år) |
2009- | Erhvervsakademiuddannelse (KVU) ændres til 1½ år på skole og 1 år i praktik som samlet forløb |
Det er med andre ord snart 25 år siden, at laborantuddannelsen forandrede sig til en KVU uddannelse (erhvervsakademiuddannelse). Faget har forandret sig meget igennem 25 år – det samme har uddannelsens indhold.
Spørgsmålet er, om der skal endnu mere til.
Når debatten kommer til at dreje sig om at bevæge sig fra et niveau til et andet – fra erhvervsuddannelse til erhvervsakademiuddannelse i dag – og måske i fremtiden til en professionsbachelor – ja, så går en række mekanismer i gang.
Hvordan skaber vi en nuanceret debat om uddannelsesniveau, indhold og målgruppe? Og er det altid til det bedre, når uddannelser forandres?
Bioanalytikeruddannelsen blev for en række år tilbage ændret til en professionsbachelor. Og det har haft betydning for fagets syn på sig selv – men ikke nødvendigvis de opgaver, der fortsat skal udføres.
Forestiller vi os, at laborantuddannelsen engang i fremtiden skulle bevæge sig til en professionsbacheloruddannelse, så bør det gøres med hensyntagen til faget og dets håndværk.
Men også som en seriøs stillingtagen til hvilke kompetencer, der i fremtiden bliver brug for og efterspørges på landets laborantarbejdspladser.
Alt andet vil være som den berømte struds, der stikker hovedet i jorden.
Og lad mig så endelig slå fast, at de mange kollegaer der har rundet diverse jubilæer, deres kompetencer forsvinder aldrig. En på papiret ændring af uddannelsens indhold og niveau vil aldrig betyde, at dygtige medarbejders evner og viden forsvinder over en nat. Det har aldrig været tilfældet – alle de gange, hvor laborantuddannelsen har ændret sig.
Det kan derimod fremtidssikre job til de kollegaer, der kommer efter os.
Derfor er debatten om faget, indholdet og udviklingen vigtig. Den rette løsning er først og fremmest at tage debatten, analysere og vurdere – og være med til at træffe den rette beslutning.
Det gør Dansk Laborant-Forening – hver dag – for fagets skyld – og sammen med medlemmerne.
Formand
Dansk Laborant-Forening
Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.
Følg Susanne Bahne Hansens blog
Følg denne blog via RSS-feedTak for din hjælp.
Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.
Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.
Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.
Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID
Log ind med CPR nr. og adgangskode
Hvis du har oprettet en adgangskode til HK, kan du logge ind med CPR nr. og adgangskode lige her.
Problemer med login?
For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.