04. april 2014

Studiejobs - et studie i billig arbejdskraft?

Studentermedhjælpere mødes med jobklausuler. Den problematik har været debatteret de seneste uger i medierne. Mit spørgsmål er: hvor bliver debatten om brug af studentermedhjælpere af?

Der er ingen tvivl om, at mange steder er studentermedhjælperne en god arbejdskraft. De løser ofte opgaver, som måske kan være svære at nå i dagligdagen. Og der er måske også tale om de lidt mindre spændende opgaver – selv i laboratorierne.

Men er det den rette vej at gå? Fjerner vi stille og roligt de simple opgaver fra laboranternes skuldre med det resultat, at det bliver lettere næste gang at fjerne yderligere opgaver – og dermed udhule vores eget fag?

Overtager studentermedhjælperne de rette opgaver, som en stor hjælp for laboranterne? Eller fjerner studentermedhjælperne de små hjerne-pauser i hverdagen, hvor laboranterne tidligere kunne puste ud i en travl arbejdsdag?

Inden for laborantfaget opleves en øget brug af studentermedhjælpere. Og ofte ansættes studentermedhjælpere til max. 8 timer om ugen. Derved undgår arbejdsgiverne en masse ekstra goder, som de fastansatte medarbejdere skal have, på grund af Funktionærlovens bestemmelser.

Desværre oplever vi i Dansk Laborant-Forening, at arbejdsgivere tænker strategisk med pengepungen, når der ansættes studentermedhjælpere.

Dansk Laborant-Forenings holdning er klar: studentermedhjælpere må IKKE generere resultater!

Det kræver naturligvis en laborantuddannelse. Lugter studentermedhjælpernes arbejde bare det mindste af laborantopgaver, skal de naturligvis ansættes og dækkes af lokalaftalerne for laborantområdet.

Vi skal som fag huske på, at når opgaver fjernes fra vores ansvarsområde, så kan arbejdsgiverne langsomt begynde at se på vores faggruppe som et område, der let kan erstattes af andre – og uuddannede – hænder.

Der er derfor tale om en hårfin balance mellem, hvornår der er tale om en hjælp for laboranterne – eller en underminering af vores fag.

Det er en uheldig udvikling, hvis arbejdsgiverne ender med at se stort på vores uddannelse, kompetencer og ansvarsfølelse som faggruppen, der får laboratorierne til at hænge sammen i dagligdagen.

De seneste uger har især Politiken beskrevet problematikken om ansættelse i studiejob, hvor klausuler kan medføre en efterfølgende sværere adgang til stillinger, når de studerende er færdiguddannet. Det er naturligvis ikke i orden.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at debatten blev drejet til, om det er i orden, at både offentlige og private arbejdsgivere i et større og større omfang har fundet et billigt smuthul til at ansætte unge studerende i jobs, der i værste fald fjerner jobåbninger for vores medlemmer.

Derfor opfordrer Dansk Laborant-Forening til, at problematikken sættes på dagsordenen på arbejdspladserne.

Tag fat i dine kollegaer, sæt fokus på emnet og skab nogle håndgribelige rammer, hvis I også i fremtiden ønsker at have studentermedhjælpere ansat – først og fremmest som en hjælp – ikke som billig arbejdskraft.
Uddannelse Organisering

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK