08. april 2014

Chancen for at vinde i Lotto er større end at få besøg af Fødevarekontrollen

Mens tv-udsendelser om fødevare-razziaer og forbrugersikkerhed fylder skærmen aften efter aften, knokler medarbejderne inden for fødevarekontrollen løs, før den næste kødskandale rammer medierne.

To fødevarelaboratorier er der tilbage i Danmark – et i Aarhus og et i Ringsted. De to laboratorier analyserer tilsammen samtlige analyser, der udtages til kontrol af landets fødevarekontrollanter hos producenter, supermarkeder og restauranter.

Medarbejderne i fødevarekontrollen gør deres yderste for, at det sker med arbejdsgange, der sikrer en hurtig analyse og svar på de prøver, der kommer til laboratorierne.

Tænker vi tilbage til sommeren 2013, var hestekødsskandalen et varmt emne – ikke bare i Danmark, men i hele Europa.

Dengang som nu påpegede Dansk Laborant-Forening, at der er noget helt galt med måden, vi har afviklet – for jeg mener afviklet – vores fødevarekontrol på her i landet.

Vi er gået fra 32 laboratorier til blot to
– et i Aarhus og et i Ringsted.

De to laboratorier skal nu ikke blot analysere alle rutinebesøgene, de skal også stå midt i orkanens øje, når medierne går amok over hestekødsskandaler og stå parat til diverse tv-programmer, når journalister finder det moderne at formidle fødevaresikkerhed som en ny variant af det forargelsesvækkende program: Operation X.

Positivt er det, at fødevarekontrollen i det mindste får opmærksomhed. Den kommer bare for sent. For sent til at forklare og forsvare, at de seneste mange års politik på området ender med at få konsekvenser – konsekvenser for du og jeg.

Når fødevareskandalen rammer, oversvømmes medierne derimod med forundring over, at det kan tage flere dage at analysere en mistænkt fødevare – og få den fjernet fra hylderne.

Og her kommer en velholdt hemmelighed – det gør det.

Analyser tager tid – især når ressourcerne er få. Få til at udvikle nye hurtig-metoder og dokumentere, at de rent faktisk er lige så gode som de anerkendte metoder og teknikker, der i dag anvendes på området.

Det svarer lidt til, at man beder ejeren af en Citroën Berlingo (uden jeg har noget imod det bilmærke) om at stille til start i Formel 1 med den ambition at vinde løbet.

Intentionerne kan være store – men vilkårene ulig.

Det gør, at de aktører, der er fødevarekontrollanterne mål, fortæller, at chancen for at vinde i lotto er større – end risikoen for at blive udtaget til fødevarekontrol.

Argumenterne fra politisk side er, at fødevarekontrollen nu arbejder intelligent – uden flere kontrolbesøg end nødvendigt – at der er kommet mere styr på fødevaresikkerheden i den yderste flanke – hos producenterne, supermarkederne og restauranterne – og ikke mindst er der jo indført øget brug af egenkontrol.

Jeg husker historien om de berømte told-postkasser ved de danske grænser, hvor pligtopfyldende danskere kunne angive sig selv ved at smide en blanket i disse med en beskrivelse af, hvor meget for meget de havde bragt med hjem af blandt andet spiritus.

Den danske kontrol-model?

Med blot to laboratorier tilbage må vi kunne gøre det bedre end det. Inden for laborantfaget tales der meget om hurtig-metoder, automatiseringer, robotter og ny teknologi. Var det en ide, at politikerne investerede i laboratorieudstyr, når man ikke vil investere i flere medarbejdere og kontroller?

Derved bliver området effektiviseret – intelligent.

Fødevareministeren eller Madens minister, som Dan Jørgensen kalder sig på sin facebook side – er at finde på de sociale medier – følg Fødevareministeren og bland dig i debatten – også her:

Facebook: Følg Dan Jørgensen

Twitter: @DanJoergensen

Arbejdsmarked Politik

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK