26. maj 2014

Det papirløse laboratorium

Foto af eLabBench

I 2010 bragte fagbladet LABORANTEN en artikel med overskriften "Jubler over papirløst laboratorium". Artiklen handlede om Eurofins i Galten, der var gået "all in" med implementeringen af ren elektronisk data. Spørgsmålet er, om de danske laboratorier er nået meget videre siden 2010 og om vi nogensinde når det papirløse laboratorium?

Laboranter ved om nogen, hvor meget databehandling, dokumentation og arkivering kan fylde – både som arbejdsopgave og på hylderne.

Derfor arbejdes der også i landets laboratorier intenst på at nedbringe papirdokumentationen. Mange steder er man næsten i mål, men det sker ikke uden blod, sved og tårer.

Udfordringen er, at nye systemer ikke blot betyder nye arbejdsgange og vaner. Nej, med det papirløse laboratorium opstår en række lavpraktiske udfordringer, der kan vise sig nærmest umulige at løse. Og i værste fald efterlader laboranterne med hjemfabrikerede skuffeløsninger, når laboratorielederen vender ryggen til.

Alle der har deres hverdag i laboratoriet kender til udfordringen med dokumentation undervejs. Det lader sig løse med flere PC’ere og softwareløsninger med automatiske dokumentation og databehandling – ofte kaldet for LIMS (Laboratory Information Management System).

Når det altså er implementeret.

Forud ligger en stor opgave med at få testet, valideret og dokumenteret arbejdet. Inden for medicinalindustrien opstår i kølvandet nye udfordringer. Al dokumentation kræver underskrifter og derfor opererer man med begrebet 21 CFR Part 11 – som er FDA’s bibel om krav til elektronisk dokumentation og signatur (Food and Drug Administration – der er USA's føderale fødevare- og lægemiddelmyndighed).

Alle med baggrund i medicinalindustrien vil vide, at FDA er lig med ekstra arbejde. Især når de anmelder inspektion og audit af ens arbejdsplads.

Derfor er det altid spændende, når man falder over nye vinkler på det papirløse laboratorium. Glæden er især stor, når det samtidig er rigtig smart.

iPad møder laboratoriebordet

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at deltage i Konferencen "Fremtidens laboratorie 2014". Det var en hel konferencedag med fokus på ventilation, design og værktøjer, der gør hverdagen i laboratoriet lettere og billigere.

Dagens højdepunkt var for mig, da det smarte værktøj mødte teknologi-freaken – og sød musik opstod.

Forestil jer en stor iPad – indbygget i laboratoriebordet – hvor man med touch-funktioner kunne finde sin instruktion, elektroniske laboratoriebog, skrive små notater direkte på skærmen – og bagefter gemme og gå retur til sin kontorplads og gennemarbejde data.

iNANO på Aarhus Universitet og IT-Universitetet i København står bag opfindelsen – med det smarte navn eLabBench – meget rammende for dens funktionalitet.

Min første tanke var: So ein Ding muss ich auch haben!

Sådan en dims vil jeg også eje – en fri oversættelse fra det tyske sprog – og kortvarigt misundelig blev jeg da også.

Mindre kan måske gøre det. Brugen af standard tablets i laboratoriet er meget muligt en overset løsning. De er lette at bære med sig rundt – fylder et minimum, er brugervenlige og kan rengøres forholdsvis let.

Fremtiden findes derude – jeg hører gerne om det, hvis DU har eksempler på flere smarte dimser og teknologier, der begiver os i retningen af det papirløse laboratorium.

Links:

Find FDA’s hjemmeside - her

Fremtidens laboratorie 2014 se programmet – her

Læs mere om eLabBench - her

Artikel fra Nature, 2012, Going paperless: The digital lab - her

Udvikling Arbejdsmarked

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK