22. oktober 2014

Fra vagthund til lænket hund

Rød smiley

Uge 43 er europæisk arbejdsmiljøuge og i Dansk Laborant-Forening har vi de seneste år sat fokus på den uge ved at afholde et medlemskursus inden for et arbejdsmiljøemne. I år er emnet forebyggelse af arbejdsskader i laboratoriet og bag PC’en. Emnet har vist sig at være yderst aktuelt – på en alvorlig baggrund.

I Finansloven for 2015 (og ind i 2016) lægges der op til markante besparelser hos Arbejdstilsynet.

Arbejdstilsynet (AT) burde være medarbejdernes "vagthund" i Danmark. Alligevel opleves allerede nu på landets laborantarbejdspladser, at AT langt fra har de ressourcer og "muskelhund-kræfter", som laboratorieområdet har brug for.

For der er stadig udfordringer inden for sikkerheden og arbejdsmiljøet i laboratorierne.

Når jeg oplever medlemmer fortælle om de daglige udfordringer med støj, pladsproblemer og ensidigt belastende arbejde, bliver jeg helt trist ved tanken om, at AT endnu engang mærker sparekniven.

Når jeg oplever medlemmer fortælle, at kontakten til AT er som at slå i en dyne, hvor tilsyn på arbejdspladserne opleves som overfladiske og uden reel pondus, kan jeg godt forstå, at vores mange arbejdsmiljørepræsentanter kapitulerer – eller opgiver at gøre noget ved de helt store sager.

Det ender med, at Arbejdspladsvurderingerne bliver til en gennemgang af dårlige undskyldninger fra ledelsens side om, at "det kan vi jo ikke gøre noget ved" eller "det har vi ikke råd til at gøre noget ved".

En ting er besparelserne i AT – en anden alvorlig sag er Arbejdsskadestyrelsen og deres behandling af arbejdsskadesager.

Hen over sommeren kom det frem, at Arbejdsskadestyrelsen har begået så alvorlige fejl i hver anden arbejdsskadesag, at HK har anbefalet alle medlemmer med afsluttede arbejdsskadesager på ny at kontakte deres fagforening.

Når Arbejdsskadestyrelsen samtidig har mere end svært ved at anerkende arbejdsskader inden for laborantområdet med begrundelser om, at der ikke er tale om hverken tunge løft eller voldsomme skub og træk – ja, så bliver et sikkert arbejdsmiljøarbejde svært at opnå i fremtiden.

Enhver laborant ved, at en lang dags arbejde med små bevægelser er lige så hårdt arbejde som at skubbe en trillebør, fyldt med murbrokker, rundt hele dagen.

Der er tale om finmotorik, hvor de samme muskelgrupper belastes – om det drejer sig om pipetteringer, åbning af eppendorfrør eller sætte låg fast på vials. Der er tale om små bevægelser i hænderne på laboranten, der med stor præcision udfører sit arbejde.

Argumenter om, at der er tale om forskellige arbejdsfunktioner, fortæller mere om en manglende indsigt i laboranternes arbejdsdag, end Arbejdsskadestyrelsens evner til sagsbehandling fra skrivebordet.

Når både AT beskæres og de anerkendte arbejdsskader fra Arbejdsskadestyrelsens side fortsat mangler, så er et kursus i forebyggelse af arbejdsskader i laboratoriet og bag PC’en – fra Dansk Laborant-Forenings side – blot et plaster på såret.

En langt bedre løsning er naturligvis, at Arbejdstilsynet i fremtiden får ressourcerne til at opdage arbejdsmiljøproblemerne i tide – og sker det ikke, at Arbejdsskadestyrelsen begynder at ændre praksis på området.

Vi kan ikke være det bekendt, at folk bliver slidt op af deres arbejde.

God arbejdsmiljøuge 2014 til jer alle – og pas godt på hinanden.

Links:

Læs udtalelser om emnet fra sektornæstformand i HK/Stat, Peter Raben her: Massakre truer indsatsen for bedre arbejdsmiljø

Læs om muligheden for at få genoptaget din arbejdsskadesag her: Fik du den rigtige erstatning i din arbejdsskadesag?

Læs også et læserbrev fra Danske Bioanalytikere om emnet her: Vi trænger til et nyt syn på muskelskade

Find spændende arbejdsmiljølinks på Dansk Laborant-Forenings hjemmeside her: Nyttige links til arbejdsmiljø hjemmesider

Læs også et indlæg om emnet på hjemmesiden Fagligtansvar.dk her: Arbejdstilsynet under nyliberalt angreb….igen…igen!

Arbejdsskade Arbejdsmiljø

Susanne Bahne Hansen - HK fagforening

Susanne Bahne Hansen

Dansk Laborant-Forening

Jeg er til daglig ansat som laborant hos Novozymes A/S i Bagsværd. Jeg har været laborant i mere end 10 år og blev valgt til formand for DL-F i 2012. Som formand er jeg frikøbt et par dage om ugen, og det er vigtigt for mig at være på jobbet resten af tiden, så jeg bevarer kontakten med faget og ved, hvad der rører sig.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed