Aarhus By Night

Alt om aftenprogrammet på Fag & Fremtid 2016

Middagen er fra klokken 18.15 til 20.00, hvor du bliver budt på både en forret og simremad til hovedret.

Herefter starter ”Aarhus by Night”, hvor deltagerne bliver fulgt ud til et af de fem besøg, som skal vælges ved tilmeldingen. Husk at have overtøj med til middagen, da vi skal afsted lige efter.

Alle besøg ligger i fornuftig gåafstand fra Scandinavian Congress Center, men du kan se nærmere under beskrivelsen af de fem besøg, hvad det indebærer af fodtøj, frisk luft og oplevelser.

Klokken 22.00 er vi alle tilbage på Scandinavian Congress Center, hvor der venter en drink, natmad, hygge med de andre deltagere og en musikalsk oplevelse, der nok skal vække minder, sang og jubel.

Vi får nemlig besøg af Tøsedrengene ved Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen, der helt sikkert vil ”Sig’ du kan li’ mig”. Måske skal vi endda ”Ud under åben himmel”.

Fodspor

Et fodspor: Få minutters gang til attraktionen

To fodspor: 5-10 minutters gang til attraktionen

Tre fodspor: 10-15 minutters gang til attraktion, dertil gang i forbindelse med udstillingen

Kunstmuseet ARoS

Vi besøger regnbuen ”Your rainbow panorama” og ”Boy”. På taget af ARoS har du mulighed for at opleve den dansk/islandske kunstner Olafur Eliassons spektakulære kunstværk, Your rainbow panorama. Boy er skabt af den australske kunster Ron Muecks i 1999. Boy er på grund af sin størrelse og livagtighed et helt fantastisk syn, som mange spærrede øjnene op overfor, da den blev vist første gang.

Den Gamle By – 1974-udstillingen

Vi besøger kollektivet, kernefamilien, minimarkedet, konditoriet og meget mere i 1974-kvarteret. Desuden er værtshuset Bent J. åbent. Byen er en tidsrejse, hvor du kan besøge din egen, dine forældres og dine bedsteforældres historie. Et slags mini-Danmark i 1974. Det bliver en fantastisk tur ned af memory lane, hvor du vil opdage ting fra dit ungdomsværelse eller æbleshampoo’en fra købmanden, som du sikkert havde glemt alt om.

Kvindemuseet

Vi besøger Kvindemuseets bygning som er opført som rådhus i 1857 og ombygget i 1909, hvor kvinder fik kommunal valgret. Salen fremstår som i 1909, hvor Dagmar Pedersen sad som den første kvinde i Aarhus byråd. Hør mere om den smukke bygnings historie, om Kvindemuseets tilblivelse fra græsrodsbevægelse til statsanerkendt museum og gå rundt på egen hånd, hvor du også kan se vores aktuelle særudstillinger.

Aarhus Domkirke

Vi besøger domkirken, som blev grundlagt i 1201 og viet til Sct. Clemens. Her vil I høre en koncert af koret og organisten, som nok skal få englene til at synge. Det bliver afslappende, smukt og et åndehul for sjælen efter en hård konferencedag. Inden og efter koncerten får du mulighed for at kigge rundt på egen hånd i domkirken.

Godsbanen

Vi besøger Godsbanen og ser musikforestillingen ”Je suis Storm P” i Teater Katapult. Med tanker til Muhammed-tegningerne, Charlie Hebdo og Krudttønden tegner forestillingen et humoristisk og musikalsk portræt af den unge og succesrige Storm P, hvor både idealisten og realisten i os alle får spørgsmålet: Er det fejt at vælge overlevelsen, eller skal man være parat til at gå i døden for kunsten? For humanismen? For ytringsfriheden?

Multitalentet Storm P. er kendt som en original tegner, skarp satiriker og skæv opfinder, men der er også en anden side. Storm P. havde store internationale ambitioner, og i 30’erne vendte han øjnene mod det store marked i Tyskland. Han fik succes og anerkendelse, men da nazisterne kom til magten måtte han finde vej gennem censur og selvransagelse. Han måtte vælge, om han fortsat ville sælge sine værker i Tyskland og indordne sig efter de gældende forhold eller fastholde sin integritet og position som satiriker og samfundskritiker.