Tag hånd om konflikterne i klinikken
17. maj 2021 | 17.00 - 20.00
17. maj 2021Som frontpersonale på en klinik kender du måske følgende situation: Tidsplanen har forskubbet sig, og der er derfor lidt ekstra ventetid for patienterne. En af de ventende bliver mere og mere utålmodig. Efter at have spurgt flere gange om hvornår han kan komme til og igen er blevet forsikret om, at I gør hvad I kan, begynder han at hæve stemmen - hvad gør du nu?
Dato: | 17. maj |
---|---|
Tidspunkt: | 17.00 - 20.00 |
Status | Ledige pladser |
Målgruppe: | Medlemmer af HK Privat samt SAMDATA\HK og DL-F |
Kursusnummer: | 0717-21-25 |
Adresse: | Webinar |
Indhold
Når folk møder sundhedsvæsnet er de i ofte i en presset situation. Måske har de smerter, er nervøse, eller har taget tid ud af en travl kalender for at møde op. Alle faktorer, der kan betyde, at overskuddet er mindre, lunten kortere og vejen til en konfrontation eller konflikt hurtigere. Og selv om du som klinikpersonale vil gøre, hvad du kan for at imødekomme patienten, er det vanskeligt. På dette kursus bliver du introduceret til konflikthåndtering og får grundlæggende værktøjer til at stå mere sikkert i håndteringen af de små og store konflikter, der kan opstå i mødet med patienter og klienter.
Kurset er for dig der møder patienter på en klinik. Det kan være i receptionen på tandklinikken, hos fysioterapeuten eller noget tredje. På kurset får du et udgangspunkt for at forbedre din kommunikation med patienterne og derved stå stærkere i konflikthåndteringen. Mere specifikt får du:
- En forståelse for konflikters nøgleelementer og konfliktens kernepunkter
- En introduktion til konfliktnedtrappende kommunikation
- Enkle værktøjer til at håndtere konfliktsituationer
- Mulighed for at indgå i dialog med kolleger fra samme fagområde og med lignende udfordringer og interesser.
Kurset vil strække sig over 3 timer og bestå af både oplæg, gruppearbejde og drøftelser i plenum. Du skal derfor forvente selv at tage aktiv del i øvelser og diskussioner og gerne medtage eksempler på konflikter, du har været en del af. Eksempler, som kan blive inddraget i undervisningen. Kurset bliver afviklet i Zoom.
Underviser
Kurset vil blive undervist af Bjørn Nygaard. Bjørn arbejder for Center for Konfliktløsning og har mange års erfaring med at praktisere og undervise i konflikthåndtering. Han har tidligere undervist sundhedspersonale, bl.a. i Region Sjælland og for ergo- og fysioterapeuternes fagforeninger. I 2020 deltog han i udarbejdelsen af en online læringsplatform vedr. konflikthåndtering for HK.
Sammenhæng
Dette kursus udbydes også den 30. marts 2021. Du kan læse nærmere her: https://www.hk.dk/aktuelt/kalender/D2292239320
Vejledning
Kurset bliver ikke optaget.
Kurset er gratis for medlemmer af HK.
DU LÆRER OM FREMTIDENS KOMPETENCER
I HK/Privat holder vi skarpt øje med udviklingen af fremtidens arbejdsmarked, samt hvilke krav det stiller til dig. For at give dig de bedst mulige forudsætninger for at holde dig opdateret og klædt på til fremtidens forandringer har vi udviklet dette års kurser med udgangspunkt i Fremtidens 8 Kompetencer, som er de kompetencer, vi mener, er essentielle for dit fremtidige arbejdsliv.
Dette kursus er skabt med afsæt i KOMMUNIKATION & RELATIONER OG SERVICE MINDSET
Mere om Fremtidens 8 Kompetencer: www.hk.dk/omhk/sektor/hk-privat/fremtidens-kompetencer
Arrangør
HK Privat
Weidekampsgade 8
0900 København C
- Mail:
- hkprivat@hk.dk
- Web:
- www.hk.dk/omhk/sektor/hk-privat