Konflikthåndtering og assertiv kommunikation
28. marts 2023 | 10.00 - 16.00
28. marts 2023Kender du det at sidde tilbage med tanken: ”Jeg skulle bare have sagt …” efter en konflikt eller en dårlig samtale? Og næste gang havner du igen i den samme situation.
Dato: | 28. marts |
---|---|
Tidspunkt: | 10.00 - 16.00 |
Status | Få ledige pladser |
Målgruppe: | Kurset henvender sig til dig, der vil lære at afværge, håndtere og være til stede i en konfliktfyldt situation blandt andet ved hjælp af assertiv kommunikation. |
Forplejning: | Det er muligt at bestille dagens sandwich uden beregning. Du skal bestille den i receptionen, inden undervisningen starter og senest kl. 10. Drikkevarer er ikke inkluderet. Hvis du har madpakke med, kan du opbevare den i køleskabet på 2. sal lige uden for undervisningslokalerne. Sandwich kan hentes her. |
Kursusnummer: | 9026-23-13-12 |
Adresse: |
HK Hovedstaden, Svend Aukens Plads 11, 2300 København S
placering på kort |
Website: | Læs mere om stedet her |
Konflikter er et livsvilkår – både i vores arbejdsliv og i vores privatliv.
Vi skal langtfra altid opfatte konflikter som noget negativt. De rummer faktisk ofte muligheder for at udvikle os sammen som mennesker. Spørgsmålet er derfor ikke, hvordan vi undgår konflikter, men snarere hvordan vi håndterer tilspidsede situationer, inden de bliver til konflikter.
Vær opmærksom på, at alle først kommer på venteliste.
Pladserne fordeles ca. 4 uger før kursus start.
Indhold
På dette kursus skal vi se nærmere på, hvad konflikter er for en størrelse, og vi får indblik i, hvordan vi håndterer konfliktfyldte situationer. Vi kommer derfor ind på emner som disse:
Konfliktens grundstof
o Hvad er en konflikt? Konflikt eller konstruktiv uenighed?
o Grundlæggende konflikttyper og reaktionsmønstre
o Årsager til konflikter.
Konflikttrappen – en proces
o Konflikttrappens opbygning trin for trin – lær at fange signalerne, inden konflikten eskalerer
o Konflikttrappen som værktøj
o Forskellige måder at opfatte en situation.
Din kommunikation og adfærd i en konflikt – hvad skal du gøre?
o Kompromisets vej – en kunst, du kan lære
o Hvad skal du fokusere på før, under og efter en konflikt?
o Betydningen af at kende de bedste og værste alternativer til en aftale.
Kommunikationsformens betydning for dig og din konfliktpartner
o Aktiv lytte- spørgeteknik
o De fem kommunikationsteknikker i en konflikt
o Du siger ikke det, du siger. Du siger det, den anden hører!
Underviser: Karina Dröscher fra APOSTROF
Mål
Du får konkret viden og værktøjer til, hvordan du som menneske, kollega og professionel leder kan håndtere de forskellige konfliktsituationer, der opstår på arbejdspladsen og i al almindelighed.
Arrangør
HK Hovedstadens Uddannelse & Karriere
Svend Aukens Plads 11
2300 København S
- Telefon:
- 33302940
- Mail:
- uk.hovedstaden@hk.dk
- Web:
- www.hk.dk/omhk/afdeling/hk-hovedstaden/uddannelse-og-karriere