tema: Det gode arbejdsliv

Som noget nyt er arbejdsmiljørepræsentanter fra hele landet inviteret med til en del af kongressen i Kolding, hvor de skal drøfte, hvordan de sammen med tillidsrepræsentanterne kan bidrage til at skabe et bedre arbejdsmiljø på arbejdspladserne.

I forbindelse med temaet har vi lavet en lang række materialer, der sætter spot på Det Gode Arbejdsliv i kommuner og regioner.

Og så har vi også spurgt fire medlemmer om, hvad de mener kendetegner samarbejdet om at nå frem til et godt arbejdsliv. Hør deres bud her.

Program for temaet

12.00 Velkommen til kongrestema - Spring ind i et nyt samarbejde
12.45 TR, AMR og leder skal samarbejde om at skabe et godt arbejdsmiljø. - Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal
13.00 Hvordan styrker vi samarbejdet mellem TR og AMR? - Dacapo spiller dilemmaer, film viser erfaringer og deltagerne debatterer og kommer med ideer
14.00 Pause
14.25 Samarbejdet mellem tillidsvalgte og ledere. Oplæg ved Stine Johansen, kommunaldirektør i Helsingør Kommune
14.40 Hvordan styrker vi samarbejdet mellem tillidsvalgte og ledere? Dacapo, film og flere ideer
15.40 Hvad er næste spring hos jer?
15.55 Afrunding v. Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal

Hvad er det gode samarbejde egentligt?

I forbindelse med arbejdet med temaet er der lavet en række materialer, der beskriver, hvad udgangspunktet for et godt samarbejde kan være. Blandt andet dette hjul.

Vi har også besøgt Norddjurs Kommune, hvor de i en afdeling arbejder intensivt med at sikre et godt samarbejde mellem AMR, TR og ledelse.

Se hvordan - og hvorfor - her.

Hent rapport

I forbindelse med kongrestemaet om Det Gode Arbejdsliv er der lavet en rundspørge til medlemmerne vedrørende det psykiske arbejdsmiljø. Den rundspørge er sammenlignet med Kortlægning af danske lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø, der er gennemført af det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Hent rapporten om det psykiske arbejdsmiljø her (pdf)