HK-elever med i skuddrama

24. marts 2015  |  MidtVest

Det var en barsk men også spændende oplevelse, da 43 kontorelever fra Midt- og Vestjylland var med politiet på øvelse.

Stedet er Fasterholt Skole ved Brande en torsdag i marts. Med våbnene trukket bevæger to betjente fra Midt- og Vestjyllands Politi sig ind på gangen til klasseværelserne.

Betjentene har modtaget oplysninger om, at en bevæbnet mand er trængt ind på skolens område og har skudt vildt omkring sig.

I skolegården er betjentene stødt på elever, der ligger sårede på asfalten, og nu møder de flere elever, der har forskanset sig i nogle af klasseværelserne.

Pludselig lyder der skrig om hjælp fra et klasselokale længst nede ad gangen, og da betjentene får døren til lokalet op, kan de se gerningsmanden, der først skyder mod en af eleverne i rummet. Dernæst retter han våbnet mod sit hoved og trykker af.

Skal reagere hurtigt

Såret elev ligger på gulvet.

22-årige Camilla Dalgaard, som er kontorelev hos Skat i Herning, ligger ”såret af skud” i et af klasseværelserne på Fasterholt Skole. I baggrunden står to betjente fra Midt-og Vestjyllands Politi ved den bevæbnede mand, alias en udklædt politibetjent, der har ”skudt” sig selv.

Skuddramaet er ikke virkeligt. Der er tale om en øvelse for en flok udvalgte betjente fra Midt- og Vestjyllands Politi, der skal træne det, politiet kalder påbegyndte livsfarlige og voldelige angreb.

Efter skoleskyderier i USA og andre lande begyndte politiet for otte år siden at ruste sig til lignende episoder i Danmark. Efter massakren på Utøya i 2011 og terrorangrebene i Paris og København i år er det blevet endnu mere vigtigt, at betjentene øver sig i at reagere hurtigt og minimere tabene.

- Jo hurtigere, betjentene kan nå frem til en gerningsmand, jo færre kan vedkommende nå at slå ihjel, fortæller politiassistent og indtrængningsleder Asger Thomsen og politiassistent Allan Baltzer Aaes, da de kl. otte om morgenen tager imod de 43 kontorelever, der skal deltage i øvelsen.

Statister gør øvelse virkelig

Seks kontorelever.

25-årige Helle Hjelm, Ringkøbing, 23-årige Sarah Doile, Skals, 20-årige Louise Nielsen, Stauning, 25-årige Kristina Schultz, Herning, 21-årige Line Gade Boll, Skive, og 20-årige Jeppe Toustrup, Holstebro, er kontorelever hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Eleverne, der kommer fra Uddannelsescenter Holstebro, skal være med til at gøre øvelsen mere virkelig for betjentene. De lytter opmærksomt til instruktionerne om, hvordan de skal spille rollerne som sårede og bange folkeskolelever, og da øvelsen går i gang, er de klar med råb og skrig.

- Vi er til daglig kontorelever hos Midt- og Vestjyllands Politi og det, at vi har fået lov til at komme med her i dag, giver et bedre indblik i politiets arbejde og en større forståelse, når vi sidder med nogle ting på kontoret, fortæller 20-årige Louise Nielsen fra Stauning og 21-årige Line Gade Boll fra Skive.

I alt er der seks kontorlever fra politiet med i øvelsen. De øvrige kommer fra forskellige kommuner i det midt- og vestjyske, SKAT, Udbetaling Danmark, Statsforvaltningen og Forsvaret.

Kontoreleverne bruger øvelsen som en teambuildingdag, som efterfølgende kan give anledning til at tale om kommunikation og konflikter, og så er det spændende at være med.

Taget som gidsel

Tre elever skjuler sig i sløjdlokalet på Fasterholt Skole.

21-årige Casper Pedersen, Ikast, 22-årige Camilla Dalgaard, Herning, og 30-årige Rasmus Søby, Viborg, alle elever hos SKAT i Herning og Skive, skjuler sig for den bevæbnede mand i sløjdlokalet på Fasterholt Skole.

27-årige Laura Torvig Christensen fra Skjern, der er elev hos Ringkøbing-Skjern Kommune, bliver under øvelsen taget som gidsel af den bevæbnede mand, alias en udklædt politibetjent.

Fire af kontoreleverne har skjult sig i sløjdlokalet, som gerningsmanden flygter til skarpt forfulgt af to betjente. Det ender med, at han truer Laura til at følge med sig ind i et tilstødende rum, hvor han holder hende op med en pistol, og betjentene skal så forsøge at overtale ham til at lade gidslet gå.

- Det var meget livagtigt. Pistolen blev presset hårdt ind imod min tinding. Det gav en god indsigt i, hvad man selv ville gøre, hvis man var i en lignende situation, og betjentene agerede med stor alvor, da de nåede frem, fortæller Laura, inden øvelsen går videre.

Foruden Fasterholt Skole blev den nærliggende spejderhytte brugt til øvelserne, og der blev også trænet i åbent terræn i løbet af dagen.

Studerende Fremtidens Talenter Elev Job og uddannelse

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook