Find motivationen efter juleferien

03. januar 2011  |

Juleferien er bag dig og nye arbejdsopgaver venter forude. Her får du gode råd til, hvordan du finder motivationen og kommer godt i gang på jobbet.

Det er slut med juleferie og julehygge og et nyt arbejdsår venter forude. Selvom ferier er ment som en mulighed for at slappe af og finde fornyet energi, så oplever mange, at det kan være svært at finde motivationen efter en ferie.

Og særligt de første arbejdsdage efter juleferien kan være svære, mener Christel Sonne Rasmussen, coach og psykoterapeut samt forfatter til en bog om motivationen.

- Jeg oplever, at folk efter sommerferien ofte er udhvilede og fyldt med nyt gå-på-mod, mens folk efter juleferien godt kan blive tungsindige og stressede. Man hænger fast i de negative ting, og der kan nemt komme en brokke-stemning. Derfor er der ekstra god grund til at motivere sig selv efter juleferien, siger hun til Nyhedsmagasinet HK.

Skab et overblik og fokusér på det positive

Lønstigning

Christel Sonne Rasmussen mener, man skal flytte sit fokus og få en positiv vinkel på det nye år.

- De første dage i det nye år giver muligheden for et frisk start, og man kan selv bestemme, hvad der skal kendetegne det nye år. Tænk positivt i stedet for at fokusere på det negative. Vores energi følger vores fokus, så hvis du mentalt beslutter dig for, at det skal blive rart at komme i gang igen, så bliver det nemmere at motivere sig selv til at tage hul på opgaverne.

Hun opfordrer til, at du aftenen før første arbejdsdag tænker på de tre bedste ting ved dit job for at minde dig selv på, hvorfor du er glad for dit arbejde.

Når du så kommer på arbejde, skal du ikke stresse over de mange arbejdsopgaver, men danne dig et overblik. - Det er nemmere at motivere dig selv, hvis du har et overblik over, hvad du skal lave. Start derfor med at finde ud af, hvilke opgaver som haster og hvilke, der kan vente. Så stresser man ikke, og man kan tage opgaverne én af gangen.

Hvis du selv føler dig motiveret og positiv over at være tilbage på jobbet, så smil til en kollega eller giv en hjælpende hånd. Godt humør smitter – og på den måde kan du også hjælpe dine kollegaer godt i gang.

HK-medlemmer Udvikling