Fra ondt til værre

28. januar 2011  |  Østjylland

Med sit forslag til tilbagetrækningsreform vil regeringen skabe nye vækstbetingelser for det danske samfund.
- Resultatet kan dog let risikere at blive det stik modsatte, frygter Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland. Han forudser i stedet øget arbejdsløshed og større lønpres.

Tirsdag fremlagde regeringen sit forslag til tilbagetrækningsreform. Ifølge regeringen har den økonomiske krise vendt overskud til underskud. Der må derfor handles for at få den offentlige økonomi til igen at hænge sammen og udbudet af arbejdskraft øget. Til det foreslår regeringen en tilbagetrækningsreform, der vil fremrykke dele af Velfærdsaftalen fra 2006, afvikle efterlønnen gradvist og indføre en seniorførtidspension.

Reformforslaget omfatter alle efterlønsbidragsydere, der er yngre end 57 år (pr. 1. januar 2011). Dermed rammer det også over 100.000 HK-medlemmer.

Forslaget vil fremrykke tilbagetrækningsalderen med fem år. Regeringen vil nu, at efterlønsalderen gradvist stiger allerede fra 2014, og pensionsalderen fra 2019.

Personer som i dag er først i 50erne bliver særligt hårdt ramt. De vil skulle arbejde i op til fire år længere end i dag. En person, som i dag er 53 år, vil efter forslaget have 11 år tilbage på arbejdsmarkedet frem for som hidtil syv.

For alle personer, der pr. 1. januar 2011 var under 45 år, vil der ikke blive mulighed for efterløn. Tidligst med folkepensionen kan de trække sig tilbage. For disse vil folkepensionsalderen være afhængig af udviklingen i restlevetiden. Det forventes, at personer som i dag er 44 år kan gå på pension som 68-årige, personer som i dag er 40 år gamle, kan gå på pension som 69-årige, mens personer som i dag er 20 år gamle kan gå på pension, når de er 72 år.

Regeringen foreslår også en ’Seniorførtidspension’; dvs. almindelig førtidspension for personer tæt på folkepensionsalderen - dog med en hurtigere godkendelsesprocedure.

Flere arbejdsløse

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Reformen skal dække behovet for arbejdskraft. Derfor skal vi blive på arbejdsmarkedet længere end hidtil. Selv om der i dag er arbejdsløshed, kommer jobbene på sigt, lover regeringen os.

- Men virkeligheden er, at den selv fører en sparekurs, der i disse måneder fører til afskedigelser af offentligt ansatte i tusindvis. Og også det private erhvervsliv spænder livremmen ind, så vi i dag er oppe på 170.000 ledige, påpeger Hans-Henrik Hansen.

- Regeringen regner med yderligere 70.000 på arbejdsmarkedet, hvis forslaget går igennem. Reformen indeholder imidlertid ingen bud på, hvordan der kan skabes flere og bedre jobmuligheder. Samtidig tyder intet på, at krisen snart er forbi. Konsekvensen af forslaget kan derfor meget vel blive alt for mange ansøgere til alt for få job, påpeger han.

Større utryghed

- Bliver det tilfældet, vil presset på løn og arbejdsforhold stige, fordi folk vil være villige til at tage næsten hvad som helst for at undgå arbejdsløshed, mener Hans-Henrik Hansen. Ikke mindst fordi regeringen jo har skåret i perioden for arbejdsløshedsdagpenge, som nu kun er på to år (inden for de seneste tre år). Falder man for tidsfristen, er man gift, og tjener ægtefællen over to gange kontanthjælpen, vil man derefter ikke være berettiget til kontanthjælp, og man må klare sig selv. Kommunen kan desuden se på friværdien i huset, måske på værdien af bilen og kan efter et halvt år også bede om, at arbejdsmarkedspensionen realiseres.

- Desuden viser tallene, at ganske mange ikke vil kunne fortsætte med at arbejde af helbredsmæssige årsager. 40 pct. af efterlønsmodtagerne svarer enten ’helt enig’ (27 pct.) eller ’delvis enig’ på spørgsmålet, om de forlod arbejdsmarkedet, fordi deres helbred var ved at være for dårligt, understreger han.

Alternativet til efterløn, vil så blive ’seniorførtidspension’ – dvs. almindelig førtidspension men blot lidt hurtigere bevilget.

- Men det er ikke en rettighed som efterløn. Førtidspension kan man – måske – få bevilget, når alle andre muligheder er udtømte, understreger Hans-Henrik Hansen.

Og økonomisk kan der blive tale om en alvorlig bet for den enkelte. LO har beregnet, at at en førtidspensionist med en ægtefælle/samlever, der tjener 350.000 kr. årligt, vil miste 36.860 kr. i forhold til det beløb, vedkommende ville have fået som efterlønsmodtager i en alder af 60 år.

Hans-Henrik Hansen erindrer også om, at De Konservatives nye formand, justitsminister Lars Barfoed, fornylig luftede tanken om, at de sociale ydelser ikke længere skal reguleres i takt med lønningerne. Bliver dette gennemført, vil det øge den sociale risiko ved arbejdsløshed og sygdom.

Regeringens strategi

Hans-Henrik Hansen mener, at der samlet set tegner sig et billede, hvor høj arbejdsløshed og social utryghed indgår som grundpiller i regeringens forslag til ’vækststrategi’. Han ser således en linje fra regeringens reformudspil til oplægget til de igangværende overenskomstforhandlinger, hvor regeringen og de offentlige arbejdsgivere arbejder på at svække de faglige fællesskabers indflydelse på løndannelsen.

- Regeringen går efter at øge arbejdsløsheden, så lønningerne presses, og arbejdskraften bliver tilstrækkelig billig til, at virksomhederne igen vil ansætte.

- Medicinen kan virke på visse betingelser, indrømmer Hans-Henrik Hansen. – Nemlig hvis det massivt vil lykkes at reducere den offentlige velfærd, den sociale tryghed og fagforeningernes indflydelse på løn og arbejdsforhold.

- Men det vil det ikke, slår Hans-Henrik Hansen fast. Han forudser derfor store arbejdsopgaver ikke mindst for fagforening og tillidsvalgte i den kommende tid.

Efterløn Politik