Den gik ikke Granberg

25. februar 2011  |  Østjylland

- Vores ambitioner rækker langt ud over et vedligeholdelsesforlig, udtalte finansminister Claus Hjorth Frederiksen forud for overenskomstforhandlingerne på det offentlige område. Længere arbejdstid, mere individuel løn og begrænsning af fagforeningernes indflydelse var, hvad finansministeren havde i tankerne. Men så galt gik det ikke. På trods af svære odds blev KTO-forliget nemlig langt bedre end frygtet, mener Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland.

Forliget omfatter 540.000 kommunalt ansatte og indebærer, at der ikke kommer en lønstigning i 2011. Derimod er der udsigt til, at reallønnen sikres fra 2012 med en lønstigning på 2,65 procent, hvoraf de 1,81 procent udløses allerede den 1. januar.

- Med den økonomiske krise in mente, er der tale om et hæderligt forlig, mener Hans-Henrik Hansen. Han peger på at forligets lønstigning i 2012 er højere end forventet, at retten til seniordage gøres permanent, at der er aftalt en tryghedspulje og forbedrede opsigelsesvarsler for tillidsrepræsentanter ved arbejdsmangel.

- I forhold til udgangspunktet inden forhandlingerne og i forhold til det forudgående forlig på statens område på 1,7 procent i 2012, er forliget det bedst opnåelige, vurderer Hans-Henrik Hansen.

Hovedpunkter i forliget

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Udover den økonomiske ramme indeholder KTO-forliget også en række andre punkter bl.a.

• Seniordagene videreføres som en permanent ordning.80 millioner til en tryghedspulje. Pengene i puljen skal gå til, at afskedigede medarbejdere kan få løftet deres kompetencer, når de skal finde et nyt job
  • Tillidsrepræsentanter sikres et opsigelsesvarsel på minimum seks måneder ved opsigelse på grund af arbejdsmangel.
  • Der kan aftales funktionsløn for arbejdsmiljørepræsentanter.
  • For Hoved-MED-udvalg vil der være færre centralt fastsatte obligatoriske opgaver. Til gengæld vil der være en forpligtigelse til at gennemføre drøftelser af strategiplaner hvert andet år. Samtidig kan lokale Med-udvalg anke uenigheder til Hoved-Med-udvalget.

Forudsætningerne

Hans-Henrik Hansen er opmærksom på, at der er langt fra HK’ernes egne overenskomstkrav til det endelige KTO-forlig. Årsagen hertil finder han i den politiske og økonomiske virkelighed, som begrænser fagbevægelsens forhandlingsmuligheder. - For det første er kommunerne i gang med store nedskæringer, og det samlede arbejdsløshedstal er nu oppe på 170.000. Frygten for arbejdsløsheden præger derfor alles bevidsthed. For det andet skyldte vi arbejdsgiverne 1,23 procent på forhånd, fordi reguleringsordningen havde ført til for høje lønstigninger i forhold til det private arbejdsmarked. KTO-forliget har med nulløsningen for i år betalt denne gæld tilbage, forklarer han.

Forligsresultatet viser dog ifølge Hans-Henrik Hansen, at arbejdsgiverne ikke har kunnet udnytte denne situation i det omfang, som de havde tænkt sig ved forhandlingernes begyndelse:

- Vi skal huske på, at arbejdsgiverne mødte frem til forhandlingerne med et krav om, at ”fjerne alle centrale bindinger omkring lokallønnen” og ”udvidet adgang til lokalt at aftale sig til en arbejdstid, der ligger ud over de 37 timer”. (Danske Kommuner, No. 34, 2010). Dvs. skridt i retning af at individualisere løn og arbejdstid og begrænse fagforeningernes indflydelse. Men det kom de ikke igennem med. Det skyldes, at valget nærmer sig, og regeringen har nok at gøre med at forsvare sig i efterlønsdebatten. Den ville ikke også risikere en åben konfrontation med de offentlige ansatte.

- Vi skal være glade for, at vi denne gang undgik de værste tidsler i arbejdsgivernes buket. Og så skal vi styrke os frem til næste overenskomst i 2013. Det kan vi gøre ved at huske på vores egne overenskomstkrav, ved at fastholde en høj organiseringsgrad og et højt engagement i det faglige arbejde og endelig ved at sammensætte et nyt Folketing, som ikke mener at lønmodtagerne og deres fagforeninger er en del af problemet men derimod en del af løsningen, slutter Hans-Henrik Hansen.

Kommunal Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK