Inden så frygtelig længe

01. april 2011  |  Østjylland

Regeringen har begrænset dagpengeperioden, vil afskaffe efterlønnen og stramme den kommunale økonomi endnu mere – alt imens kommunerne har måttet sige farvel til 11.000 medarbejdere det seneste år.
Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland, forudser derfor, at folketingsvalget vil dreje sig om befolkningens sociale og økonomiske tryghed.

”Inden så frygtelig længe.” På tirsdagens pressemøde i Statsministeriet kunne Lars Løkke Rasmussen ikke svare mere præcist på spørgsmålet om, hvornår regeringens økonomiske perspektivplan, ’2020-planen’, er færdig. Planen er en forudsætning for, at Folketinget kan forhandle om fremtiden for den danske økonomi - herunder spørgsmålet om at afskaffe efterlønnen.

På pressemødet slog statsministeren også fast, at forhandlingerne skal være færdige inden sommerferien. På den baggrund forventer politiske iagttagere, at der vil komme et valg i maj. Med mindre forhandlingerne slutter i enighed. Det er der til gengæld ingen, der forventer.

Hans-Henrik Hansen vurderer derfor, at valget mellem rød og blå blok kan gå hen og blive en folkeafstemning for eller imod efterlønnen som et symbol på trygheden for den almindelige dansker. Han henviser til sidste års folkelige protester i Frankrig mod ændringer i pensionen. De unge gik forrest, fordi de netop så forringelserne af pensionen, som bare ét af en lang række af eksempler på den generelle sociale og økonomiske utryghed: forringede studiemuligheder, mangel på arbejdspladser, lav og kortvarig arbejdsløshedsunderstøttelse, store besparelser i sundhedsvæsenet osv.

- Personligt opfatter jeg regeringens forslag om at afskaffe efterlønnen, som et eksempel på en samlet strategi for at tilbagerulle velfærden, siger Hans-Henrik Hansen og peger på halveringen af dagpengeperioden som et andet.

Nedskæringer ruller videre

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Endnu et eksempel er de massive besparelser i kommunerne, som nu ruller videre.

Ifølge KL’s nyhedsbrev ’Momentum’ lægger 84 kommuner op til besparelser i 2011 i forhold til regnskabet for 2009, og mere end hver femte reducerer udgifterne med mindst fire procent.

KL’s formand Jan Trøjborg kunne forleden på organisationens delegeretmøde berette, at kommunerne fra 2009 til 2010 sænkede udgifterne med næsten 1,7 mia. kr. Og at de fra 2010 til 2011 yderligere skal sænkes med 3,2 mia. kr. Over 11.000 medarbejdere har kommunerne måttet sige farvel til det seneste år.

Jan Trøjborg turde på den baggrund konkludere, at kommunerne for alvor bidrager til genopretningen af dansk økonomi. Alligevel vil finansminister Claus Hjort Frederiksen stille forslag om en budgetlov, som skal fastlægge flerårige udgiftslofter for stat, kommuner og regioner, og som vil skærpe økonomistyringen og indføre sanktioner, hvis udgiftsloftet ikke overholdes. Forslaget vil blive præsenteret i forbindelse med 2020-planen.

Mange millioner timer

- Det er skruen uden ende. Regeringen kan intet sige om, hvornår det begynder at vende, siger Hans-Henrik Hansen. Han tilføjer, at regeringens egen politik bærer ved til bålet:

- Regeringen siger, at den vil slanke den offentlige sektor, men har selv indført mange ressourcekrævende markeds-, kontrol- og styrefunktioner.

- Offentligt ansatte bruger bunker af arbejdstimer på at dokumentere deres arbejdsopgaver. Senest har en undersøgelse vist, at medarbejderne på jobcentre kun bruger 20 procent af deres tid på kontakt med de ledige; resten af tiden går med bureaukrati, regelpleje og kontrol. For hver 13. medarbejder på et jobcenter har staten ansat 1 til at kontrollere dem. Tænk hvis alle 14 koncentrerede sig om hovedopgaven, nemlig at få de ledige i arbejde, pointerer Hans-Henrik Hansen.

Han refererer desuden til en FTF-undersøgelse, der viser, at der årligt bruges mere end 60 millioner arbejdstimer på dokumentation. Omregnet til fuldtidsstillinger giver det i omegnen af 36.000 stillinger. Han mener derfor, at der her er mange penge at hente til brug for den nødvendige forvaltning og borgernære service. Men man skal gå efter funktionerne, ikke jobbene:

- Når en funktion er politisk besluttet, skal bemandingen selvfølgelig være tilstrækkelig, uanset hvad vi måtte mene om selve funktionen.

Hvad nytter det?

Hans-Henrik Hansen tilføjer endvidere, at der er rigtig mange gode grunde til dokumentation, rapporter, evalueringer osv. inden for det offentlige, som jo er underkastet en offentlig politisk diskussion:

- Men både regeringen og vi andre bør stille os selv det simple spørgsmål: hvad eller hvem gavner denne opgave? Styrker den velfærden? Borgerinddragelsen? Det lokale demokrati? Medarbejdernes engagement?

- Er svaret bekræftende, er der god grund til at gå videre med opgaven. Er svaret derimod negativt, bør vi spørge os selv, om vi ikke kunne bruge kræfterne bedre.

Hans-Henrik Hansen ser dog de mange markeds-, kontrol- og styrefunktioner som en samlet strategi, ofte et juridisk holdbart pålæg, som hverken den enkelte kommune endsige den enkelte afdeling kan undslå sig. Derfor:

- Der er ingen vej udenom. Den generelle politik må ændres. Vi må have en økonomisk politik, der skaber uddannelse og arbejde. Og ikke mindst en offentlig sektor, der fokuserer på velfærd og social tryghed. Det tror jeg, at valget kommer til at handle om, slutter Hans-Henrik Hansen.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK