HK'erne i sundhedssektoren under voldsomt pres

17. maj 2011  |  Østjylland

Lægesekretær på Skejby faldt om af stress, fortæller medlemsbladet HK Østjylland, og ifølge sektorformand Hans-Henrik Hansen rammer nedskæringerne nu bredt også inden for områder som administration og it.

De seneste års besparelser på østjyske sygehuse slår nu for alvor igennem og rammer det administrative personale, it-ansatte og lægesekretærer hårdt i deres hverdag. Den seneste udgave af medlemsbladet HK Østjylland bringer et voldsomt eksempel fra Aarhus Universitetshospital i Skejby, hvor lægesekretærernes fællestillidsrepræsentant Heidi Carina Hansen dagligt oplever tegn på stress hos kolleger, og hvor hun endog har set en kollega falde om på grund af stress.

Det kommer ikke bag på sektorformand Hans-Henrik Hansen, HK Kommunal Østjylland:

- Vore medlemmer på de kommunale og regionale arbejdspladser er generelt kommet under voldsomt pres, og flere steder oplever vi, at konsekvenserne af besparelserne nu for alvor kan mærkes. Det gælder lægesekretærerne, det gælder i administrationerne og det gælder på it-området. Undersøgelser viser, at det arbejde, der tidligere var 100 mennesker om at udføre, nu skal klares af 70-80 medarbejdere, men der må være grænser for, hvor meget man kan forcere og hvor stærkt, de ansatte kan løbe, netop inden for sundhedsvæsnet, hvor der er så meget på spil.

Har aldrig ro

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Hans-Henrik Hansen mener, at det yderligere presser personalet, når der konstant kommer nye nedskæringer på dagsordenen:

- Der er aldrig ro på. Så snart det ene budget er vedtaget, lyder der budskaber om nye nedskæringer på næste års budget. Jeg fatter ikke, at man ikke kan lave fireårige budgetforlig på dette område, når man for eksempel kan gøre det for forsvaret. Det ville give ro, og det er tiltrængt, siger Hans-Henrik Hansen.

Med hensyn til lægesekretærerne gør han opmærksom på, at de jo har andre vigtige opgaver end at skrive journaler. Blandt andet står de for kontakt til patienter og pårørende, og disse vigtige opgaver bliver let prioriteret ned, når der er så meget pres på. Fremadrettet må en mere retfærdig fordeling af statsmidlerne være én af løsningerne:

- Det er vigtigt, at der nu gøres noget ved den budgetmodel, der rammer Region Midtjylland så hårdt. Den indebærer en skævvridning, så regionen ikke får de penge i bloktilskud, den er berettiget til, set i forhold til de øvrige regioner, siger Hans-Henrik Hansen.

HK Kommunal Østjylland har tidligere udsendt notat om regionernes budgetter med fremadrettede forslag til løsninger. Her lægges der vægt på, at der bør indgås en overordnet økonomiaftale med en bloktilskudsramme, der er ”mere præcis og afbalanceret, og som tager højde for de faktiske forskelle mellem regionerne”, som det hedder i notatet fra HK Kommunal Østjylland.

Den nuværende fordelingsnøgle bygger på forældede tal fra amternes tid og har kostet Region Midtjylland flere hundrede millioner kroner. Det har medvirket til den anstrengte økonomiske situation med omfattende besparelser.

For yderligere information: Formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen tlf. 2845 5415

Arbejdsmiljø Politik Sygdom