Borgmestrenes ansvar

30. juni 2011  |  Østjylland

Foråret er gået, og sommeren kommet - uden det ventede folketingsvalg.

De seneste meningsmålinger giver rød blok et forspring på op mod 15 mandater og knap 54 procent af stemmerne mod knap 46 procent til blå blok. Statsministeren har derfor endnu ikke villet trykke på valgknappen. Alt tyder således på, at vi starter det politiske efterår dér, hvor foråret slap.

Og så alligevel ikke.

Loft over velfærden

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Til Folketingets aftaler skal nemlig tilføjes de to økonomiaftaler, som regeringen har indgået med hhv. Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

Økonomiaftalerne understreger, at de velfærdspolitiske målsætninger i dagens Danmark er underordnet de budgetmæssige. Tidligere blev vægten lagt på mindstemålene for velfærd. I dag lægges der vægt på, hvad det offentlige maximalt må bruge på velfærd. Formålet er at reducere de kommunale og regionale udgifter. Intet andet.

I de kommende måneder skal aftalerne for 2012 implementeres lokalt – dvs. i den virkelige kommunale og regionale verden med levende borgere og personale.

Det er som bekendt ikke nyt, at der skal skæres. Allerede inden aftalerne var færdigforhandlet, viste en FTF-undersøgelse, at ni ud af ti kommuner står til at gennemføre nedskæringer i 2012 for at holde den 0-vækst, som VKO’s genopretningsplan fra sidste sommer påbyder. Og alene det sidste år er 14.000 kommunale stillinger blevet nedlagt.

Men det bliver værre. 0-vækst på papiret er nemlig minusvækst i virkelighedens verden. Kommunalforsker Roger Buch påpeger, at alene bygningsvedligeholdelse og andre faste udgifter kræver en realvækst på mellem 0,5 og 0,75 procent om året - som så skal tages andre steder fra, når væksten skal gå i 0. (Politiken 12. juni 2011.)

Igen peger pilen på de administrative medarbejdere. Selv om 85 procent af de kommunale HK’ere varetager direkte borgerkontakt på rådhuset, på biblioteket, hos borgerservice eller på skolens kontor – for blot at nævne nogle få eksempler - forsøger man i den offentlige debat at sætte lighedstegn mellem administration og bureaukrati. På den måde håber man, at besparelserne glider lettere ned hos befolkningen.

Også økonomiaftalerne for 2012 indeholder besparelser, som kan få store konsekvenser for HK’erne; og for borgerne, fordi de administrative opgaver ikke forsvinder men væltes over på borgerne - direkte eller indirekte ved, at andre fagpersoner fremover skal tage sig af flere administrative opgaver og dermed får mindre tid til borgerbetjening.

Kommunerne

KL-aftalen betyder bl.a., at

• den samlede økonomiske ramme er en fortsættelse af 0-væksten fra 2011 til 2012, som besluttet Genopretningsplanen. Det betyder, at nye initiativer skal findes via besparelser og omprioriteringer især via afbureaukratisering, digitalisering, mindre administration, bedre indkøbsaftaler og effektiviseringer.
  • der skal spares i alt 1,5 mia. kr. på det administrative område frem mod 2013 – heraf de 0,8 mia. kr. i 2012.
  • kontrollen med socialt bedrageri på de fem ydelsesområder, som overflyttes til Udbetaling Danmark, skal ligeledes overflyttes fra kommunerne til Udbetaling Danmark.
  • der skal gennemføres øget konkurrenceudsættelse, og målet på 31,5 procent skal nås i 2015.

Regionerne

I VKO’s genopretningsplan skulle regionerne have 5 mia. kr. i 2011-13. De 2 mia. kr. fik de i 2011, mens de får tilført 1,5 mia. kr. i 2012. Pengene skal gå til øget behandlingsaktivitet, øgede sygehusudgifter (herunder medicin) samt penge til praksissektoren og sygesikringsmedicin.

Selv om 1,5 mia. kr. lyder af meget, er der tale om en stram ramme. Også i regionsaftalen arbejdes der med omprioriteringer, effektivisering og afbureaukratisering mv.

Der lægges op til at spare 2,5 pct. i 2012 på administration stigende til 5 pct. i 2013. Det svarer til, at udgiftsniveauet falder med 160 mio. kr. i 2013 i forhold til 2010.

Borgmestrenes ansvar

Roger Buch er meget bekymret for de kommende år: ”Især fordi de danske politikere ikke har lyst til at fortælle befolkningen, hvordan det reelt bliver”. (Politiken)

Her er en opgave, som de socialdemokratiske borgmestre passende kan tage på sig. Tør de åbent at fortælle, hvad der sker med den kommunale velfærd, kan det måske lykkedes for dem at placere ansvaret for besparelserne dér, hvor det hører hjemme, nemlig hos regeringen.

Men det kræver, at de åbent og ærligt erkender, at det kommunale og regionale selvstyre er reduceret til administration af regeringens nedskæringer; at det sker mod deres vilje, og de gerne ser en helt anden politik for velfærdsudviklingen.

Alternativet er, at de røde borgmestre tager ansvar for den blå politik og retfærdiggør og måske ligefrem identificerer sig med de kommunale nedskæringer. Men en sådan linje risikerer at udviske forskellene i dansk politik tilstrækkeligt til, at oppositionens forspring på 15 mandater forsvinder som dug for sensommersolen.

Der er endnu nogle måneder til folketingsvalget. Valgets udfald vil i høj grad afhænge af, hvordan kommunalpolitikerne i rød blok forholder sig til udmøntningen af regeringens sparepolitik.

Det vil vi huske dem på. Det er vores job og velfærd, der er på spil.

Af Hans-Henrik Hansen
Formand for HK Kommunal Østjylland