HK.dk logo

E-handel er detailhandlens fremtid

19. oktober 2011  |  HK Handel  | 

Du kan lige så godt vænne dig til det. Fremtiden er digital. Og e-handel er detailhandlens redning. Sådan lyder det samstemmende fra foreningen for internethandel og en e-handelsekspert. Det betyder bedre service og sjovere job.

Flere butikker og kæder i detailhandlen satser på e-handel som salgskanal – og med succes.
Fra en vækst omkring 25 procent i både 2009 og 2010 tegner handel via internettet – trods krisen – til en fortsat vækst på omkring 15 procent i 2011 målt på dankortbetalinger på nettet.

Væksten skyldes i høj grad, at der kommer nye forretninger til, typisk fra den fysiske detailhandel, hvor man supplerer med en online-salgskanal. Altså flytter omsætning fra fysiske butikker og over på nettet, lyder forklaringen fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH). Foreningen vurderer, at omkring halvdelen af danskernes forbrug vil foregå online i 2020.

- Vi har set en vækst de seneste år, som ingen troede ville være så stor. 58 procent af kædebutikkerne vil snart have en onlinekanal, forklarer Henrik Theil, der er kommunikationschef
i FDIH.

- Det er et område, hvor udviklingen sker rivende hurtigt. Vinderne er klart dem, som spiller på alle strenge og fremstår som én virksomhed på alle kanaler. Mere end halvdelen af os tjekker produkterne på nettet, før vi køber. Så hvis en butik ikke er på nettet, så dør den!

Krav fra kunderne

Sammensmeltningen mellem fysisk detailhandel og nethandel er klar forventning fra kunderne. Alligevel halter dagligvareområdet stadig bagefter. Men supermarkederne
er på vej online. Det vurderer Rina Hansen, der er ekstern konsulent og e-handelsekspert fra Retail Institute Scandinavia:

- Med hensyn til madvarer er Danmark langt bagud i forhold til andre lande. Men det skal nok komme. Danskerne forventer det, og køberne er helt sikkert parate. Det er supermarkederne og deres gammeldags struktur, der holder det tilbage, siger Rina Hansen og forklarer:

- Supermarkedernes største udfordring er logistik. De har ikke fundet ud af, hvordan man med en lav omkostning kan blande frysevarer, bøger og grønsager og bringe det ud til en lav pris. Der er lavet beregninger på, at det vil koste op til 189 kroner at bringe ud, og kunderne vil kun betale 50 kroner. Men jeg er sikker på de er på vej, fastslår hun og tilføjer:

- I Frankrig har Carrefour lanceret alle mulige spændende tiltag online. I den seneste måned er der åbnet to butikker, som er drive in. Her kan man ikke gå ind i butikken, men bestille online og så hente varerne på vej hjem. Lidt ligesom Coops Nettorvet. De har allerede setuppet, men mangler bare lige udbringningsdelen, siger e-handelseksperten.

Børnefamilierne webshopper

Den vurdering bakkes op af Dansk e-handelsanalyse, som viser, at 3 ud af 10 køber eller overvejer at købe dagligvarer på nettet. Især børnefamilierne har allerede taget online dagligvarehandel til sig, fordi de sparer tid og kan handle, når det passer dem. Desuden leverer e-butikkerne masser af services som digitale indkøbslister, opskriftsforslag, abonnementsordninger og dialogfora. Samtidig er forbrugernes frygt for at modtage halvgammel mælk eller stødte grønsager gjort til skamme. 9 ud af 10 er tilfredse med både kvalitet og levering af dagligvarerne, ifølge analysen. Det var således et online-supermarked – det ét år gamle Nemlig.com – der for nylig vandt årets e-handelspris i Danmark og efterfølgende blev nummer tre i den europæiske e-handelskonkurrence.

Tøj er mest solgt

Bøger, elektronik og hårde hvidevarer sælger godt på nettet. Men det mest solgte produkt er faktisk tøj. Også selvom alle for fem-seks år siden var sikre på, at man ikke kunne sælge tøj online, fordi kunderne ikke kan prøve det og føle på kvaliteten. Til gengæld bliver hver tredje stykke tøj sendt tilbage igen.

- E-handel betyder nye job bag kulisserne. Lagerjob og it-opgaver med at lægge varer ind på hjemmesiden. Og nogle skal kvalitetstjekke alle de produkter, der kommer tilbage, spår konsulenten, som for nylig har været i Ikast og besøge det førhenværende postordrefirma Bon’a Parte.

- De har det princip, at anden gang varen bliver sendt ud, skal den være i endnu bedre stand end første gang. Så de bruger lang tid på at affnugge og steame tøjet, siger Rina Hansen.

Mere fokus på kundeservice

- Nethandel betyder også flere kundeservice-job. Hvor kunden før gik ind i butikken og snakkede med butiksassistenten, skal man nu give samme hjælp enten via chat, telefon eller e-mail. I de helt små forretninger kan det faktisk godt være butikspersonalet, der har den opgave, hvor salgsassistenten svarer kunderne på livechat, forklarer hun og understreger:

- Jobbene i butikkerne kommer til at være endnu vigtigere fremover. De ansatte skal vide, hvilke kampagner og tilbud, der kører online og kende historien bag produkterne. Butikspersonalet får en fornem bindeledsposition mellem kanalerne, så det er vigtigt, at de ved, hvad der foregår. Salgspersonalet skal være på forkant med kunderne og vide mere om dem, og hvad de vil vide noget om. Det burde gøre et butiksjob langt mere interessant og give mange flere og spændende opgaver i detailhandlen end nogensinde før!

Af: Malene Mølgaard

Handel

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk