Der er endnu kroner i systemet

01. november 2011  |  Østjylland

Forlodsfinansieringen og Udmøntningsgarantien er væk, og de kommunale og regionale arbejdsgivere har endnu flere "gode ideer".

- Den gik ikke Granberg, var overskriften på det nyhedsbrev, vi udsendte tidligere på året efter overenskomstforhandlingerne. Vi noterede med tilfredshed, at daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen ikke var nået så langt, som han havde håbet forud for forhandlingerne. Finansministeren havde haft længere arbejdstid, mere individuel løn og begrænsning af fagforeningernes indflydelse i tankerne.

Men så galt gik det trods alt ikke. Vi undgik de værste tidsler og fik et forlig hjem på over 3 procent; heraf 2,65 procent til generelle lønstigninger i kommunerne - 2,61 procent i regionerne.

Det bedst opnåelige resultat men ikke noget jubel-forlig. For noget kom arbejdsgiverne selvfølgelig også igennem med.

Fremtidige lønforhandlinger

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Siden 1997 havde overenskomstparterne forlods vedtaget at øremærke en bestemt procentdel til de lokale forhandlinger. Men i år var der så få penge at forhandle om, at Forlodsfinansieringen blev afskaffet – i hvert fald for indeværende overenskomstperiode. Det betyder, at der centralt ikke er afsat nye midler til lokal løndannelse

Så sent som ved forhandlingerne i 2005 blev Forlodsfinansieringen bakket op af en udmøntningsgaranti. Men efter som der centralt ikke mere aftales nye midler til lokal løndannelse, er Udmøntningsgarantien de facto også afskaffet; arbejdsgiverne skal derfor ikke gøre rede for, hvor mange penge der bliver anvendt til lokal løndannelse til de forskellige grupper.

Forlodsfinansieringen sikrede, at de lokale lønmidler blev fordelt efter en overordnet forhandling. Udmøntningsgarantien sikrede, at midlerne nu også blev udmøntet og inden en bestemt dato. Men i år kom arbejdsgiverne altså igennem med, at pengene til de lokale lønforhandlinger fremover alene skal komme fra kommuner og regioners egne budgetter.

I fremtiden bliver den lokale lønudvikling derfor anderledes afhængig af det kommunale og regionale budget. Lønudviklingen risikerer derfor at blive mere uens og kommer samtidig i mere direkte konkurrence med de øvrige driftsudgifter.

Efter min opfattelse forbereder arbejdsgiverne sig på at få medarbejderne til at se et perspektiv i effektiviseringer og rationaliseringer ved at gøre lønudviklingen afhængig af en reduktion i antallet af ansatte.

Det er en problemstilling, som vi fremover skal fokusere på.

Aktuelle muligheder

Imidlertid har vi aktuelt nogle muligheder, som vi skal forstå at udnytte.

Årets overenskomstresultat forudsætter nemlig, at de midler, der allerede på forhånd var sat af til den lokale løndannelse, også skal bruges til den. Derfor må den lokale løns andel af den samlede lønsum ikke falde. Statistikken fra 2010 siger fx, at den lokale løn i gennemsnit udgør 8,5 pct. af lønsummen i kommunerne - formentlig lidt højere for HK’ernes vedkommende.

Arbejdsgiverne er selv opmærksomme på dette og advarer imod at spare lønmidlerne væk. Michael Ziegler, konservativ borgmester i Høje Taastrup og formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg har pointeret, at den lokale løns nuværende andel af den samlede løn skal bevares - og videre: ”Hvis dette ikke sker, vil reguleringsordningen i stedet udmønte midlerne i form af generelle lønstigninger til alle medarbejdere.” (Danske Kommuner, nr. 20, 2011).

Men i og med Forlodsfinansieringen er væk, er der ingen pligt til at udmønte midlerne til alle personalegrupper. Ikke mindst derfor skal vi være oppe på mærkerne og begære lønforhandlinger – hvis det ikke allerede er gjort.

Der skal selvfølgelig fokuseres på tilbageløbsmidlerne og på, at den lokale løns andel ikke må sænkes. Endelig kan den enkelte kommune og region også selv finde midler i budgetterne. Men vær opmærksom på, at det i høj grad vil blive forsøgt kombineret med besparelser og effektiviseringer.

En god idé er at pulje arbejdsgivernes egne ønsker og holde dem op over for en evt. påstand om, at der ingen penge er i systemet. Accepterer vi derimod arbejdsgivernes ønsker løbende og drypvist hen ad vejen, risikerer vi, at pengene er brugt, når vores egne HK-forslag til løn skal forhandles.

Jeg ved godt, at dette års lønforhandlinger kan være op ad bakke. Men der er altså endnu kroner i systemet, og arbejdsgiverne skal have meget gode argumenter for at afslå en forhandling. Det tror jeg ikke på, at de har. Siger de alligevel nej, opfordrer jeg til, at man kontakter HK Kommunal Østjylland.

Af Hans-Henrik Hansen
Formand, HK Kommunal Østjylland