Staten styrer mod besparelser

18. november 2011  |  HK Stat  |

Statens arbejdsgiverkontor, Personalestyrelsen, bliver lagt ind i en ny Moderniseringsstyrelse, som skal arbejde med både økonomistyring, overenskomster og ledelse. Samtidig får digitaliseringen sin egen styrelse. Fyringer kan ikke undgås.

At levere væsentligt mere for væsentligt mindre. Sådan lyder kravet fremover til medarbejdere og ledere i staten. Det kan man læse på Personalestyrelsens hjemmeside. 1. november tog Finansministeriet forskud på den produktive fremtid ved at indføre en ny struktur, som over to år skal spare staten for 100 millioner kroner.

Fusioner

To fusioner skal hjælpe besparelserne på vej. Den ene er en sammenlægning af IT- og Telestyrelsen og dele af Økonomistyrelsen til nyskabelsen Digitaliseringsstyrelsen. Den anden består af Moderniseringsstyrelsen, der rejser sig af asken efter henholdsvis Personalestyrelsen og andre dele af Økonomistyrelsen. Med de nye styrelser lever Finansministeriet op til S-R-SF-regeringens målsætning om at fokusere ressourcerne på kerneopgaver og dermed levere en besparelse til statskassen, fremgår det af en pressemeddelelse fra Finansministeriet.

Corydon: Udnyt hver en krone
Finansminister Bjarne Corydon, de statsansattes nye socialdemokratiske topchef, kalder styrelserne »et vigtigt skridt til at sikre en moderne offentlig sektor, der giver mest mulig værdi for samfundet og færrest mulige udgifter til skatteborgerne.«

»Krisen betyder, at det er vigtigere end nogensinde, at vi udnytter hver en krone bedst mulig og sikrer, at der er ressourcer til velfærden i de kommende år. Digitalisering, smidige arbejdstidsregler og bedre ledelse kan frigive meget betydelige ressourcer,« siger Corydon.

Fokus på mennesker - ikke økonomi

I HK/Stat er formand Thora Petersen helt på det rene med, at hver en krone skal bruges effektivt. Men for snæver fokusering på økonomi, når det handler om medarbejderne i staten, kan blive dyrt både for den enkelte og samfundet, mener hun.
»Vi vil gøre alt for, at samarbejde og dialog, personale- og ledelsespolitik samt overenskomster forbliver øverst på dagsordenen i den nye styrelse. Det er et forkert signal at lægge et vigtigt område som personalepolitik og forhandling af overenskomster og aftaler sammen med økonomistyringen. Man kan ikke udvikle medarbejdere, arbejdsprocesser og samarbejde alene ud fra økonomiske kriterier,« siger hun.

HK's aftaler er fleksible
Finansministerens forventninger til mere smidige regler om arbejdstid skyder hun straks ned: »Vores aftaler fungerer meget fleksibelt, så lad være med at tro, at der kan hentes meget mere her. Tænk blot på, at Skats medarbejdere har mere end 300.000 timers afspadsering til gode.«

Skånsom afsked

Hvad ændringerne kommer til at betyde for HK’ere og andre faggrupper er ikke klarlagt.

»Det er for tidligt at sige noget mere præcist om de personalemæssige konsekvenser. Det er vores forventning, at en del af tilpasningen kan klares gennem naturlig afgang,« oplyser Casper Steen Pedersen, der er kommunikationsrådgiver i Finansministeriet.

»Men det er nok ikke muligt helt at undgå afskedigelser,« tilføjer han. Finansministeriets departementschef David Hellemann taler om at nedbringe antallet af årsværk over de næste par år – og at det skal ske så »så skånsomt som muligt«.

Finansministeriet forventer, at de nye styrelser er på plads inden for et par måneder. Medarbejderne vil blive inddraget i arbejdet. Finansministeriet vil holde medarbejdere og eksterne brugere orienteret på hjemmesider, når der sker noget nyt.

Konstitueret direktør i Moderniseringsstyrelsen er Niels Gotfredsen, som hidtil har været afdelingschef i Finansministeriet. I spidsen for Digitaliseringsstyrelsen står Charlotte Münter, der før var direktør i Økonomistyrelsen.

<br>

Stat Politik