Hun vil finde ind til din arbejdsglæde

05. december 2011  |  HK Stat  |

Hvad giver det administrative arbejde mening og sikrer medarbejderen arbejdsglæde? Arbejdsmiljøkonsulent i HK/Stat vil i PhD-projekt finde ind til kernen i det administrative arbejde.

Hvad er det, som giver det administrative arbejde mening og sikrer arbejdsglæden for den, der udfører det? Det spørgsmål har Rikke Thomsen sat sig for at finde svar på. Og hun – der er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Stat – går videnskabeligt til værks. Bogstavelig talt.

Rikke Thomsen har netop fået godkendt et erhvervs-PhD-projekt ved Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv ved Roskilde Universitet. Projektet har titlen ’Arbejdets kerne og det administrative arbejde‘.

I den tre-årige projektperiode skal Rikke Thomsen blandt andet undersøge, om et større fokus på arbejdets kerne kan være med til at udvikle både det konkrete arbejde og arbejdsmiljøet.

Tankegangen er, at ordentlige vilkår for at udføre et godt stykke arbejde er afgørende for medarbejdernes trivsel. Det gode arbejdsmiljø sikrer man ikke alene ved at beskytte medarbejdere mod fysiske og psykiske belastninger på jobbet. Plads til at bruge sin faglighed og skabe kvalitet i det arbejde, man leverer, kan også give arbejdsmiljøet en optur.

»De fleste offentligt ansatte har traditionelt oplevet en høj grad af mening i deres arbejde. Med de mange forandringer og nedskæringer de senere år er denne følelse af mening kommet under pres. Hvis man ikke længere oplever, at der er tid til at levere et fagligt forsvarligt stykke arbejde, giver jobbet måske mindre mening for den enkelte,« siger Rikke Thomsen.

Efter nogle forstudier vil den nyslåede forsker i løbet af 2013 rykke i felten – det vil sige ud på to statslige arbejdspladser. Her skal hun interviewe og iagttage administrative medarbejdere. Formålet er at finde ud af, hvordan de opfatter og udfører arbejdets kerne. De administrative medarbejdere skal også selv være med til at afprøve og udvikle forskellige metoder, der kan understøtte arbejdets kerne hos dem.

En erhvervs-PhD skal tilføre både forskningsmiljøet og erhvervslivet resultater. I Rikke Thomsens tilfælde betyder det, at HK/Stat og i sidste ende organisationens medlemmer kan se frem til ny viden om, hvordan medlemmerne opfatter arbejdets kerne – og hvordan man kan understøtte eller måske beskytte denne kerne i arbejdsmiljøindsatsen.

På den måde får fagforeningen via forskningsprojektet bedre grundlag for at lægge strategier – og medlemmerne vil forhåbentlig opleve, at deres fagforening leverer ydelser, der er tæt på deres fag og arbejde, fortæller Rikke Thomsen.

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK