Fra passiv til aktiv arbejdsmarkedspolitik

12. december 2011  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen |  Viggo Thinggaard

De senere års beskæftigelsespolitik har lidt under en konstant strøm af lovændringer og bureaukratiske stramninger. Regeringen har derfor bebudet et markant kursskifte.

Vi er enige i, at det nuværende system ikke fungerer optimalt. Men hvad skal ændres?

Vi må erkende, at der skal politisk regulering til, hvis vi vil arbejdsløsheden til livs, hvis vi vil sikre lønmodtagerne opkvalificering, rimelig understøttelse ved arbejdsløshed, kvinderne ligestilling på arbejdsmarkedet, bedre og sundere job m.v.

Kort sagt er der behov for en arbejdsmarkedspolitik, der retter sig mod både arbejdsgivere, lønmodtagere og det offentlige. I modsætning til en ren beskæftigelsespolitik som alene retter sig mod lønmodtagerne og kun regulerer arbejdskraftudbuddet - herunder bureaukratisk kontrol og mistænkeliggørelse af de ledige.

Finanskrise, offentlige nedskæringer og udflagning af private arbejdspladser fører til højere ledighed. Men det er ikke de lediges ansvar, og de skal derfor ikke tildeles ansvaret for ledigheden. Den lediges eksistensgrundlag skal sikres, bl.a. ved at dagpengeperioden forlænges. De ledige skal vises respekt og behandles med værdighed; aktivering og uddannelse skal styrke den enkeltes selvværd og selvtillid og øge muligheden for et ordinært, overenskomstbetalt job.

Både virksomheder og ledige må have let adgang til jobcentrene. Det kræver nærhed og stabilitet. Det skal ske ved at styrke de eksisterende kommunale jobcentre. Erfaringen siger os, at problemerne ikke bliver løst med en fysisk omstrukturering. Det er for dyrt og vil tage opmærksomheden fra løsningen af de reelle problemer.

Den eksisterende incitamentsordning skal afskaffes. Den har tvunget kommunerne til at bruge de ledige som finansieringskilde og billig arbejdskraft frem for at udvikle deres kompetencer. Og den skal afskaffes, fordi den svækker det tværkommunale samarbejde. Der er behov for et regionalt samarbejde, der er lokalt rodfæstet, så arbejdskraftområderne udvides samtidig med, at kommunerne fastholder det nære ejerskab af indsatsen over for både dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere.

A-kasser og jobcentre skal fra dag ét indgå i et konstruktivt samarbejde i forhold til de forsikrede ledige. Nuværende uhensigtsmæssige arbejdsgange og uklare snitflader skal overkommes.

Redskaber som revalidering, jobrotation og voksenlærlingeordning skal prioriteres. Der skal mere fokus på redskabsudvikling og faglighed. Mindre fokus på kontrol og registrering.

Fortsat udvikling af fagligheden hos jobcentrets ansatte. Det er vigtigt, at medarbejderne har reel adgang til efter- og videreuddannelse.

Af Viggo Thinggård, formand HK Østjylland og Hans-Henrik Hansen, formand HK Kommunal

Ledig Job og uddannelse