Fyrer fem og sparer lønnen for een

11. januar 2012  |  HK Stat  |

Staten sparer kun en femtedel af årslønnen, når en HK’er bliver fyret i en sparerunde. Udgifter til dagpenge og mindre skatteindtægter æder hovedparten af besparelsen. Sats på naturlig afgang og frivillig fratræden frem for massefyringer, opfordrer HK/Stats formand.

Det er en tvivlsom forretning at fyre statsansatte, når arbejdsløsheden i forvejen er relativt høj og på vej op. Nettoeffekten er fire til seks gange mindre end den umiddelbare bruttoeffekt.

Fx sparer staten kun 63.638 kroner det første år ved at fyre et HK-medlem, der tjener 319.500 kr om året. Det svarer til små 20 procent af den samlede lønudgift.

Er det en lavtlønnet med en årsindkomst på 284.000 kr, der får sparket, er den reelle besparelse for staten helt nede på 15 procent af den sparede årsløn. Det svarer til 42.650 kr. HK’erens månedsløn i dette eksempel er på 23.667.

Det viser beregninger, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har lavet for HK/Stat.

Forklaringen på de begrænsede besparelser ved at fyre er, at der er udgifter til dagpenge til den fyrede på 200.000 kr. Samtidig kommer den tidligere statsansatte som ledig til at betale 42.000 kr mindre i skat end før.

Fyrede betaler mindre moms
Privatøkonom, cand. polit Mie Dalskov Pihl fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har foretaget analysen. Hun forklarer, at hun i regnestykket kun ser på den rene effekt af en fyring. Det vil sige udgifter til dagpenge og mindre skattebetaling fra den fyrede HK’er. Men der kan være en række afledte virkninger.

»Med en dagpenge-indtægt vil folks forbrug måske falde, og det vil betyde færre indtægter fra moms og afgifter til staten. Måske køber den ledige en bil mindre,« som Mie Dalskov siger.

Man kan også forestille sig en række andre økonomiske konsekvenser. Hvis det fx er en enlig mor, der bliver fyret og må klare sig på dagpenge, bliver hun måske berettiget til boligsikring, forklarer Mie Dalskov Pihl.

Hendes beregning, som er lavet på baggrund af Finansministeriets såkaldte Familietypemodel, viser også gevinsten ved at sende en relativt højt lønnet HK’er ud i arbejdsløshed: Har den fyrede en månedsløn på 29.583 kroner, sparer staten blot 23,7 procent af den samlede løn, altså under en fjerdedel.

Tænk langt – og menneskeligt
Regnestykket får formanden for de statsansatte HK’ere, Thora Petersen, til at opfordre de statslige arbejdsgivere til tænke sig godt om, før de afskediger.

»Når finansloven er vedtaget, kan vi ikke længere afværge besparelserne i den statslige administration, som vil føre til serviceforringelser og længere sagsbehandlingstider for borgerne – uden at spare samfundet for særligt mange penge. Men vi appellerer til de statslige arbejdsgivere om at afskedige med omtanke,« siger Thora Petersen.

Frem for at massefyre HK’ere og andre ud i ledighed bør staten spare på en mere menneskelig og langsigtet måde, opfordrer hun:
»I en krisetid, hvor det for blandt andre administrativt ansatte er svært at løbe et nyt job op, bør staten tænke langsigtet og handle humant. Fx kan staten satse på naturlig afgang. Mange af vores medlemmer er oppe i årene, og en del af dem vil helt naturligt trække sig tilbage inden for kort tid,« siger Thora Petersen.

Også frivillige fratrædelsesordninger er at foretrække for egentlige fyresedler. Det er mere skånsomt for den enkelte selv at vælge sin skæbne, når muligheden for at gå fra jobbet med en lille økonomisk kompensation byder sig, mener hun.

»Seniorordninger og aftaler om genplacering og omplacering af medarbejdere er andre gode værktøjer, som de statslige arbejdspladser skal forpligtes til at bruge,« tilføjer HK/Stats formand.

Corydon afviser regnestykke
Finansminister Bjarne Corydon (S) afviser præmisserne for AE’s beregninger:
»Selv om konjunkturudsigterne nu og her er ret dystre, er det ikke rimeligt at gå ud fra, at tidligere offentligt ansatte slet ikke kan finde job i den private sektor –  eller andre steder i den offentlige sektor i øvrigt. Jeg synes derfor ikke, at AE’s regnestykke er en rimelig måde at stille tingene op på,« siger Bjarne Corydon.

Mie Dalskov Pihl fra AE mener derimod, at hendes regnestykke er relevant i den aktuelle situation på jobmarkedet.

»For fire år siden ville det måske have været lidt tyndt at lave den her beregning. Dengang ville folk bare daffe et andet sted hen og få et nyt job. Men det gør dobbelt ondt, når folk som nu ikke har udsigt til at få et nyt arbejde,« siger hun.

Inspiration til ansvarlige ledelser

Ideen om at klare såkaldte personaletilpasninger uden egentlige fyringer burde ikke være fremmed for de statslige personaleafdelinger. I en pjece fra juni 2011 rådgiver Personalestyrelsen de statslige ledelser til at spare på andre måder end ved at fyre.

»Inden der skrides til afskedigelser, bør institutionen overveje, om det er muligt at nedbringe lønudgifterne ad anden vej,« står der i pjecen. Som eksempler på andre veje nævner pjecen naturlig afgang, senior- og frivillige fratrædelsesordninger, deltidsbeskæftigelse, reduktion af over- og merarbejde og revurdering af personalesammensætningen ved eventuelle nyansættelser.

Fyret HK-medlemmer