Afslørede svindel og blev fyret

18. januar 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK’er kom på sporet af millionsvindel på det kommunalt ejede Odense Nord Miljøcenter, men blev selv fyret. HK/Kommunal kræver sikkerhed for lovlydige ansatte.

Kontorassistent Helle Olsen fra Odense Renovation er blevet fyret, efter at hun afslørede, at flere kollegaer svindlede med indvejning af byggeaffald. Da Helle Olsen bragte problemet op for sin nærmeste chef, viste det sig, at chefen selv var involveret.

Helle Olsen valgte så at gå videre til sin fagforening, HK/Kommunal, men ifølge firmaets øverste ledelse burde hun have kontaktet firmaets ledelse med det samme. Helle Olsen blev derfor fyret for illoyalitet.

Burde have en medalje

Formand for HK/Kommunal Midt, Pia Tørving, er dybt rystet over virksomhedens fremfærd over for Helle Olsen og mener, Helle Olsen reagerede helt korrekt.

- Man burde hænge en medalje på Helle Olsen for at afsløre svindel, lyder det fra Pia Tørving.

Hun håber ikke, at lignende sager kan få andre til at afholde sig fra at stå frem med deres mistanker.

- Men jeg kan frygte, at nogle ikke vil afsløre fordækte oplysninger af frygt for trusler og også for at miste jobbet i en tid, hvor jobbene kan være svære at få, siger Pia Tørving.

Resolut handling

Sagen får HK/Kommunals formand, Bodil Otto, til at kræve resolut handling fra de kommunale og regionale arbejdsgiveres side.

- Kommuner og regioner bør omgående tage initiativ til at få skabt nogle procedurer i de relevante samarbejdsudvalg, som beskytter de medarbejdere, der fortæller om svindel, lovbrud eller misbrug på arbejdspladsen. Vi skal simpelthen have sikkerhed for, at lovlydige medarbejdere ikke udsættes for repressalier, siger Bodil Otto.

Bodil Otto betegner sagen fra Odense som ekstra betændt, fordi den tillidsrepræsentant, som den nu fyrede medarbejder også henvendte sig til, har modtaget en skriftlig advarsel for ”illoyalitet”.

- Vores fyrede medlem handlede helt rigtigt ved at videregive sin viden til sin tillidsrepræsentant. Men ledelsen i Odense Miljøcenter har ladet hånt om den særlige beskyttelse, der i over hundrede år har været gældende for tillidsrepræsentanter, og som er omdrejningspunktet for hele den danske model, fastslår Bodil Otto og tilføjer:

- Både i Odense og i andre kommuner, hvor kæden er hoppet af, agter vi at forfølge sager om tillidsmandsbeskyttelse helt til dørs.

Advarer mod sladreordninger

Samtidig advarer Bodil Otto mod de såkaldte "whistleblower"-ordninger, hvor kolleger og chefer anonymt kan anmelde hinanden.

- Det er tegn på en syg kultur, når man skal have hemmelige ordninger. Det burde ikke være nødvendigt. På arbejdspladser med en dårlig kultur kan falske anklager og ubegrundede mistanker misbruges, siger Bodil Otto.

Fyret Tillidsrepræsentant