HK/Stats formand på besøg hos finansministeren: Kære Corydon. Vær nu en ordentlig arbejdsgiver

23. januar 2012  |  HK Stat  |

HK/Stat tilbyder finansministeren at samarbejde om at gøre staten mere effektiv og skabe større arbejdsglæde og bedre trivsel. Til gengæld vil organisationen have indflydelse på, hvordan regeringen behandler både ansatte, der skal spares væk, og dem, der bliver tilbage.

Hvis regeringen vil igennem med sine ønsker om at gøre staten mere effektiv, moderne og digital, bør den forstærke samarbejdet med de ansatte og deres faglige organisationer. På den måde vil regeringen også leve op til sit eget grundlag, der blandt andet beskriver ’et nyt samarbejde mellem lønmodtagere og arbejdsgivere’.

Med den melding mødtes HK/Stats formand fredag den 20. januar med finansminister Bjarne Corydon (S) i Finansministeriet.

»Jeg opfordrede finansministeren og regeringen til at tage deres ansvar som arbejdsgivere for de statsansatte alvorligt. Det kan de gøre ved at styrke dialogen med os og indgå i et samarbejde om udviklingen af statens arbejdspladser. Vi vil gerne samarbejde om at skabe en effektiv stat med trivsel og arbejdsglæde – og formentlig færre ansatte i fremtiden,« sagde Thora Petersen efter mødet.

Ministeren gav klar besked om hestekur
Det er de aktuelle fyringsrunder – og dermed færre ansatte – på statens arbejdspladser, som har fået hende til gennem en længere periode at løbe nøglepolitikere på dørene I første omgang for at få politikerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden de skar ned på budgetterne med fyringer til følge. Senere ændrede formålet sig til at få politikerne til at overveje alternativer til rå fyringsrunder.

»Regeringen har sat staten på hestekur. I fremtiden vil der være færre medarbejdere i ministerier og styrelser. Det erkender jeg. Og hvis jeg var i tvivl, fik jeg klar besked på mit møde med finansministeren,« sagde Thora Petersen.

Thora Petersen: Vær forsigtig med sporerne
Men selv om staten er på hestekur, behøver rytteren i sadlen jo ikke hugge sporerne i hestens bug, mener hun.

»Jeg vil samarbejde for at kvalitetssikre processen. Vi vil have indflydelse på, hvordan det her foregår. Og vi vil have finansministeren som statens øverste arbejdsgiver til at respektere, at medarbejderne er eksperter i, hvordan opgaverne kan løses bedst i staten,« understreger HK/Stat-formanden.

Hun vil gerne indgå aftaler om tryghed i forbindelse med reduktioner i staten i kraft af fx god planlægning og frivillig fratræden. Og hun vil styrke HK’ernes muligheder både i og uden for staten ved at aftale mere kompetenceudvikling og efter- og videreuddannelse.

»Jeg foreslog finansministeren et udvidet, langsigtet samarbejde frem mod fx 2020. Et vigtigt mål skal være at bevare vores medlemmers markedsværdi både på de statslige arbejdspladser og på det private arbejdsmarked,« forklarer Thora Petersen.

Formanden ser frem til fortsat dialog
Mødet med finansminister Bjarne Corydon resulterede ikke i nogen konkrete aftaler. Alligevel var HK/Stats formand tilfreds med forløbet:

»Vi fik præsenteret vores ideer for ministeren og hans departementschef David Hellemann. Og vi fik understreget, at begge parter har et ansvar for at samarbejde – også når det brænder på med økonomien. Jeg ser frem til en fortsat god dialog, præget af et gensidigt ansvar for en human håndtering af de besparelser, som følger af blandt andet regeringens planer for såkaldt fokuseret administration,« sagde Thora Petersen.

HK/Stat: Det kan dårligt betale sig at fyre HK'ere
Beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viste for nylig, at staten kun sparer en femtedel af årslønnen, når en HK’er bliver fyret i en sparerunde. Udgifter til dagpenge og mindre skatteindtægter æder hovedparten af besparelsen.

På den baggrund opfordrede HK/Stat finansministeren til at satse på naturlig afgang og frivillig fratræden frem for massefyringer. Bjarne Corydon afviste over for HK Statbladet regnestykket. Han mente ikke, at det var rimeligt at gå ud fra, at fyrede statsansatte ikke går ud og finder et andet job.

Stat Politik