Kongelige billetsælgere slipper med skrækken

24. januar 2012  |  HK Stat  |

HK’erne på Det Kongelige Teater beklager besparelserne, men kan samtidig ånde lettet op. Gruppen blev ramt langt mindre hårdt af fyringer, end der var lagt op til i første omgang.

Tre ugers forhandling mellem ledelse og tillidsfolk omkring stillingsnedlæggelser på Det Kongelige Teater er slut. For HK-tillidsrepræsentant Kirsten von der Heute har processen været som en rutsjetur. Den begyndte med en udmelding om afskedigelser af 60 personer alene blandt de teknisk-administrative og endte med 12 – på hele teatrets område.

Kun én HK'er bliver fyret
I HK-gruppen vil kun en enkelt blive sagt op. 42 af de i alt 81 stillingsnedlæggelser på tværs af fagområder er løst ved frivillige fratrædelser. Resten sker ved kontraktudløb og planlagte pensioneringer. Samtidig har man nedlagt nogle stillinger, der ikke var besat.

»Naturligvis er vi kede af, at der er skåret i bevillingerne til teatrets kunstneriske aktiviteter. Men vi er samtidig lettede over, at resultatet af processen ikke blev så voldsomt for os, som det var meldt ud i første omgang,« siger Kirsten von der Heute.

Teaterchef: Vi tager hensyn
Om forhandlingsforløbet siger teaterchef Erik Jacobsen i en pressemeddelelse:

»Vi har søgt at tage så mange individuelle hensyn som muligt til de medarbejdere, som skal forlade os. Men også søgt at finde en balance, så vi fortsat kan være den gode arbejdsplads, der er forudsætningen for, at Det Kongelige Teater kan være et ambitiøst og stærkt teater fremover.«

Færre køber billet
Hvilke konsekvenser nedskæringerne vil få på det administrative område, kan Kirsten von der Heute endnu ikke sige præcist. Hun kan blot konstatere, at opgaverne på teatret må tilpasses tendenserne i samfundsudviklingen.

»For eksempel køber flere billetter til forestillingerne på nettet, og når der skæres på det kunstneriske område, vil der være færre forestillinger at sælge billetter til. Med færre kunstnerisk ansatte får vi mindre administration af løn og ansættelser. Alt i alt vil der være færre opgaver at løse,« siger hun og tilføjer:

»Men om der på sigt er reduceret for mange stillinger, så de tilbageblevne får for meget at lave og dermed kan blive stressede, vil formentlig først vise sig om et års tid.«

Spareøvelserne er langt fra nye for teatrets ansatte. I de foregående to år er der sparet 60 medarbejdere væk.

Stillingsnedlæggelser på Det Kongelige Teater

• Administration og støttefunktioner: 30, heraf fem ledere
  • Kunstnere: 33 (16 sangere i operakoret, to operasolister, en repetitør, 11 dansere, tre skuespillere)
  • Sceneteknikere: 18