Kongres skal drøfte lønforsikring

28. januar 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Dagpengene dækker kun omkring 60 procent af en almindelig løn for et medlem af HK/Kommunal. Derfor ønsker sektorbestyrelsen at indføre en lønforsikring, som giver et ekstra tilskud til dem, der bliver ramt af arbejdsløshed. Forslaget skal drøftes på HK/Kommunals kongres, der begynder søndag i Kolding.

Som den første fagforening i Danmark ønsker HK/Kommunal at indføre en lønforsikring, der giver arbejdsløse medlemmer en ekstra sum penge om måneden, så det bliver lettere at klare sig økonomisk.

Forslaget skal drøftes på HK/Kommunals kongres, der søndag åbner i Kolding.

4000 kr. ekstra om måneden

Formanden for HK/Kommunal Bodil Otto mener, at en fælles lønforsikring vil være meget attraktiv for medlemmerne.

- I en tid med nedskæringer og fyringer vil vi på denne måde kunne sikre vores medlemmer stor økonomisk tryghed for en meget lav pris. Vi er blandt andet blevet inspireret af vores søsterorganisation i Sverige, som har en lignende ordning, siger Bodil Otto.

En fælles lønforsikring vil kunne etableres for 30-35 kroner ekstra om måneden oven i kontingentet. De maksimale dagpenge ligger på omkring 17.000 kroner om måneden. I gennemsnit tjener et medlem af HK/Kommunal 28.000 kroner om måneden, og med denne løn vil man få 4000 kroner om måneden oven i dagpengene de første seks måneder af ledigheden.

Cirka 1200 medlemmer af HK/Kommunal bliver hvert år berørt af ledighed, og hovedparten finder job igen inden for det første halve år.

Visionært medlemstilbud

I Politiken lørdag, som har en stor omtale af lønforsikringen, kalder professor Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet HK/Kommunals forslag ”godt tænkt og visionært”.

- Det kan være en god måde at fastholde og tiltrække nye medlemmer. De løn- og arbejdsvilkår, som fagforeningerne forhandler med arbejdsgiverne, gælder jo også for dem, der ikke er medlem af en fagforening. De får overenskomsternes fordele gratis, men den ekstra lønforsikring går kun til HK’erne, siger Flemming Ibsen.

Formanden for LO, Harald Børsting, mener, at en fælles lønforsikring er en god ide og et fint medlemstilbud, mens formanden for HK/Privat Simon Tøgern er kritisk over for, at hver enkelt fagforening finder på løsninger, som er et udtryk for, at det officielle dagpengesystem ikke fungerer.

Arbejdsløsheden for medlemmer af HK/Kommunal er vokset fra 2,7 procent i 2008 til i dag 4,1 procent.

Læs artikel i Politiken: De kommunale HK'ere får ekstra understøttelse

Medlemsfordele Medlemskab Dagpenge Løn