Vedtagede forslag på kongressen

31. januar 2012  |  HK Kommunal

HK/Kommunals kongres skulle tirsdag tage stilling til en række forslag om blandt andet lønforsikring, hovedorganisationstilhørsforhold, faglig profil og uddannelse. Se her oversigt over almindelige forslag, der blev vedtaget.

Forslag 0
Overenskomstrelateret kongresforslag, der vedtages, betragtes som øvrige indkomne overenskomstforslag. I konsekvens heraf behandles de – som alle indsendte forslag – i overensstemmelse med den procedure, der er beskrevet i køreplanen for overenskomstfornyelsen.

Forslag 1
Til forslag 1 der lød: ”Grænseaftalen mellem DS og HK opsiges”, stillede HK/Østjylland et ændringsforslag, som blev vedtaget. Ændringsforslaget lyder:

HK/Kommunal pålægges at gennemgå samtlige grænseaftaler med henblik på en vurdering af, om de er hensigtsmæssige i forhold til medlemmerne og arbejdspladserne. Såfremt det viser sig, at de ikke er hensigtsmæssige, skal der arbejdes målrettet mod en opsigelse af aftalerne.

Forslag 3
HK/Kommunal skal arbejde på at skabe en skarpere faglig profil i forhold til overholdelse af de aftaler og overenskomster, der indgåes – således at det sikres, at overenskomsterne eller aftalerne overholdes eller i modsat fald forfølges i det fagretslige system.

Forslag 4
Kongressen bemyndiger HK/Kommunals forbundssektorbestyrelse til at arbejde videre med og træffe endelig beslutning om eventuel etablering af en obligatorisk lønforsikring for alle HK/Kommunals medlemmer til ikrafttrædelse snarest muligt.

Forslag 5
HK/Kommunal skal afdække og undersøge muligheder og barrierer ved fremtidigt hovedorganisationstilhørsforhold. Undersøgelsen skal være færdiggjort, således at den kan indgå i kongresforberedelserne til HK’s forbundskongres i 2013.

Forslag 9
HK/Kommunal pålægges at arbejde for at ændre grunduddannelsen for kontorfaget, således at uddannelsen bliver mere tidssvarende og attraktiv for elever og arbejdsgivere.

Forslag 10
Forbundssektorbestyrelsen opfordres til en særlig indsats omkring uddannelse med fokus på efteruddannelse. Der bør laves en behovsanalyse i sammenhæng med de enkeltes udviklingsplaner, således at kompetenceudviklingen sker i tættere dialog med uddannelsesudbydere, og kommunerne/regionerne oplever, at uddannelserne kommer tættere på de ansatte.

Forslag 11
HK/Kommunal skal arbejde for, at det bliver obligatorisk for uddannelsesansvarlige og uddannelsesledere samt elevvejledere i kommuner og regioner at have en elevvejlederuddannelse.

Forslag 12
Forslag 12 blev vedtaget med ændringsforslaget, at ordet fortsat blev tilføjet.

HK/Kommunal vil fortsat arbejde for et arbejdsmarkedssystem, hvor indsatsen i og styringen af denne tager udgangspunkt i tillid til de ledige og medarbejderne.

Forslag 13
Forslag 13 blev vedtaget med ændringsforslaget, at ordet fortsat blev tilføjet.
HK/Kommunal skal fortsat arbejde for en ny arbejdsmarkedspolitisk indsats, der tager udgangspunkt i konjunktursvingninger på arbejdsmarkedet og de skiftende behov udviklingen skaber samt den enkelte lediges behov.

This is text beside the image in Vedtagede forslag paa kongressen

Overenskomst HK-medlemmer Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK