Uddannelse til lægesekretær skal moderniseres

10. februar 2012  |  HK Kommunal

Danske Regioner er netop kommet med et udspil til en reform af lægesekretæruddannelsen og de andre sundhedsuddannelser. Formanden for lægesekretærerne synes, der er rigtig gode takter i oplægget, som har fokus på at sikre patientsikkerhed og kvalitet i sundhedsvæsenet.

Kitler på kryds og tværs. Fremtidens uddannelser til lægesekretær, sundhedsservicesekretær, social- og sundhedsassistent med flere skal være mere tværgående, hvis det står til Danske Regioner, som netop er kommet med et udspil til rammerne for sundhedsuddannelserne i fremtiden.

Udspillet er længe ventet hos lægesekretærernes formand, Soile Friis, som også ønsker at gøre noget ved lægesekretæruddannelsen.

- Det er positivt, at Danske Regioner med deres udspil forholder sig til udviklingen og de udfordringer, som vi står over for i sundhedsvæsenet. Og at de har fokus på det samlede patientforløb og de tværfaglige kompetencer, som kan være med til at sikre patientsikkerhed, kvalitet og samarbejde, siger Soile Friis.

Fælles basismodul

Baggrunden for Danske Regioners oplæg er, at de mener, at sundhedsuddannelserne skal ruste de kommende medarbejdere til at samarbejde, og til at arbejde tværfagligt og forløbsorienteret. Blandt andet skal medarbejderne være dygtige til at kommunikere med kolleger, patienter og pårørende.

- I sundhedsvæsenet er det en kernekompetence at arbejde forløbsorienteret og tværfagligt. Derfor skal disse kompetencer opprioriteres i uddannelserne. Det er væsentligt, at medarbejderne kender hinandens arbejdsområder og ved, hvordan de kan bruge hinandens kompetencer. Derfor skal tværfaglighed og samarbejde være en central del af uddannelserne, siger Bent Hansen, formand for Danske Regioner på deres hjemmeside.

Det tværfaglige ønsker Danske Regioner at styrke med en fælles basisuddannelse for sundhedsuddannelserne.

- Jeg synes det lyder interessant med en fælles sundhedsfaglig indgang til uddannelsen, det giver god mening at uddanne sig med andre faggrupper, siger Soile Friis.

Lægesekretær-formand glæder sig til at komme i gang

Udspillet fra Danske Regioner er blot en ramme, som forskellige parter nu skal være med til at fylde indhold i, og Soile Friis ser frem til samarbejdet:

- Jeg ser frem til en proces, hvor begge sider af bordet er repræsenteret med gode, visionære og handlingsorienterede personer, som kan arbejde med at udfylde de rammer, som giver mening for udviklingen af vores grunduddannelse og efter- og videreuddannelse, siger Soile Friis.

Danske Regioners udspil vil nu blive behandlet i DL's forskellige faglige udvalg og bestyrelse. Herefter skal DL mødes med Danske Regioner for at drøfte form og indhold på uddannelsen.

Regionernes oplæg: Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser (pdf)

Uddannelse Udvikling Kompetencer Studerende

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK