Fyrede chefer skal behandles med respekt

13. februar 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen |  Lene Lundgaard

Kommunerne kan ikke længere sætte fyrede chefer til hvad-som-helst i opsigelsesperioden, fastslår landsretsdom. Kommunerne skal fremover behandle fyrede chefer mere respektfuldt, vurderer HK/Kommunal.

Når en chef bliver fyret i kommunen, er der grænser for, hvad han eller hun kan sættes til i opsigelsesperioden. Det er konsekvensen af en ny dom fra Vestre Landsret.

Landsretten har givet HK/Kommunal medhold i, at et chefmedlem, der blev fyret på grund af omstruktureringer, ikke var forpligtet til at udføre de opgaver, som kommunen krævede af ham i opsigelsesperioden på 12 måneder. Opgaverne var ikke passende i forhold til hans tidligere stilling, mente landsretten.

Ingen fritstilling

I HK/Kommunal ser chefgruppens formand, Torben Hald, dommen som et markant skridt i den rigtige retning. Han peger på, at omstruktureringer og fyringsrunder i kommunerne i de senere år i stort omfang også gået ud over cheferne.

- Og her har vi set, at mange kommuner er tilbageholdende med at tilbyde fritstilling til de fyrede chefer. De forsøger i stedet på urimelig vis at presse tidligere chefer til arbejde, der slet ikke harmonerer med chefens tidligere ansvars- og ledelsesbeføjelser. Det håber jeg, den nye dom nu vil sætte en stopper for, siger Torben Hald.

Upassende jobindhold

Den konkrete sag handler om Aabenraa Kommune, der nedlagde stillingen som afdelingschef for beskæftigelsesforanstaltninger på grund af organisationsændringer. Chefen blev opsagt med 12 måneders varsel, og kommunen ville ikke fritstille ham, men pålagde ham en række arbejdsopgaver bl.a. udarbejdelse af en masterplan i en anden forvaltning. Denne stilling indebar ikke ledelsesmæssige opgaver eller budgetansvar, sådan som han havde haft i sin tidligere chefstilling.

Vestre Landsret konkluderer i dommen, at den nye stilling indebar så væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet, at den ikke var passende for chefen.

Chefen modtog i hele opsigelsesperioden løn fra Aabenraa Kommune og blev fristillet de sidste 3 måneder, hvor han også fik nyt job. På den baggrund mener landsretten ikke, chefen har lidt noget erstatningsgivende tab i den konkrete sag.

Fyret Opsigelse Jura