HK HANDEL uddeler 5.000 gratis cupcakes fra Agnes

21. februar 2012  |  HK Handel  |

HK HANDEL har startet en Facebook kampagne for at gøre unge opmærksomme på deres rettigheder. Kampagnen bruger virksomheden Agnes Cupcakes som eksempel på en virksomhed, hvor der er overenskomst og dermed sikret de unge gode jobvilkår.

Baggrunden for kampagnen er nye tal, der viser en markant overvægt i antallet af sager, hvor unge med fritidsjob inden for detailbranchen blev snydt for deres rettigheder. Underbetaling, krav om at gå syg på arbejde eller selv finde en afløser under sygdom og behandling som andenrangs medarbejdere er efterhånden blevet hverdagssituationer for fritidsjobbere i Danmark.

- Unge i dag arbejder i stigende grad under dårlige forhold, der burde høre fortiden til. Samtidigt er der opstået en kultur, hvor de unge slet ikke overvejer at melde sig i fagforening, når de har et fritidsjob. De er vokset op med, at tingene er i orden, og mange tror, at deres rettigheder er sikret ved lov. Det betyder, at der ikke er nogen til at tale den unges sag, hvis det går galt, siger Jørgen Hoppe, formand for HK HANDEL.

Se filmen om unges rettigheder og overenskomster:

Jobcakes skal få de unge med

Kampagne-samarbejdet med bagervirksomheden Agnes Cupcakes er startskuddet på en langsigtet indsats, som HK HANDEL har søsat for at ruste unge til deres første møde med arbejdsmarkedet. Derfor uddeler HK HANDEL i samarbejde med Agnes Cupcakes såkaldte Jobcakes sammen med information til unge om deres rettigheder.

Netop nystartede iværksættervirksomheder som Agnes Cupcakes og unge medarbejdere, der aldrig har haft et job før, kan være en vanskelig cocktail på fritidsjob-markedet. Derfor er virksomhedens grundlægger, Kristian Vangsgaard, glad for at have indgået overenskomst og samarbejder med HK HANDEL for at sikre sig, at alt er som det skal være. Og håber med denne kampagne at bidrage til, at unge får kendskab til deres rettigheder i fritidsjob.

- Vi har på kort tid skabt 60 arbejdspladser og har altid ønsket at behandle vores medarbejdere ordentligt. Overenskomstforhandlingerne med HK HANDEL viste os, at der var behov for at justere et par ting. Men vi fik også bekræftet, at vi i forvejen gjorde en masse ting rigtigt i forhold til medarbejderne, og i dag er vi glade for at have papir på, at forholdene er i orden. Det bør være en selvfølge, at unge mennesker, der arbejder i deres fritid, bliver behandlet ordentligt. Det budskab vil jeg gerne være med til at bringe videre til andre virksomheder og deres medarbejdere, siger Kristian Vangsgaard, direktør og stifter af Agnes Cupcakes.

Jørgen Hoppe siger om perspektiverne i samarbejdet:

- Mange iværksættervirksomheder kommer galt af sted med reglerne for deres ansattes arbejdsvilkår, da de ganske enkelt ikke har kendskab til dem. Før i tiden ville vi gå ud og vride armen om på dem, men vi har erfaret, at mange iværksættere ikke gør det af ond vilje, men på grund af ren og skær uvidenhed. Men iværksættere er afgørende for at få gang i hjulene i Danmark igen, og derfor prøver vi nu at indgå samarbejde med virksomhederne og hjælpe dem på rette kurs, frem for at straffe dem hårdt for deres fejl.

Handel