Advarer mod at flytte jobindsatsen

22. februar 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Beskæftigelsesindsatsen risikerer at blive flyttet fra kommunerne til a-kasserne på et usagligt grundlag som del af en politisk studehandel, advarer forsker. Socialdemokraterne afviser kritikken.

En politisk studehandel om beskæftigelsesindsatsens fremtid kan være under opsejling. Men regeringen bør under trepartsforhandlingerne besinde sig og afvise fagbevægelsens krav om at lade a-kasserne overtage ansvaret for ledige på dagpenge. Sådan lyder det fra arbejdsmarkedsforsker Thomas Bredgaard, Aalborg Universitet, på Altinget.dk.

Saglig analyse

Eksperten advarer om, at der ikke findes dokumentation for, at a-kasserne vil være bedre til opgaven, og at beskæftigelsessystemet er for vigtigt til at udveksle som det, han betegner som en politisk handelsvare.

- Dermed ikke sagt, at de kommunale jobcentre til al evighed skal have ansvaret for hele beskæftigelsesindsatsen. Men hvis den organisatoriske struktur og ansvarsfordeling skal ændres, så må det ske efter en saglig og offentlig analyse og debat, som ikke handler om at pleje snævre organisationsinteresser, skriver Thomas Bredgaard.

Thomas Bredgaard henviser til de kommende trepartsforhandlinger, hvor det er et hedt ønske fra dele af fagbevægelsen, at a-kasserne overtager indsatsen for de forsikrede ledige.

Giv medarbejderne tillid

Indsatsen for de ledige blev i 2009 samlet i kommunerne, men regeringen kan meget vel være fristet til at imødekomme kravet fra fagbevægelsen som en modydelse for øget arbejdstid. Men Thomas Bredgaard advarer om, at det er dyrt at reorganisere indsatsen, og at man risikerer, at de dygtigste medarbejdere flygter.

- Det bedste man i virkeligheden kan gøre for at få beskæftigelsesindsatsen til at lykkes er at give de udførende medarbejdere tillid og tryghed for, at de ikke bliver kastebold i en politisk magtkamp, skriver Thomas Bredgaard på Altinget.dk.

KL skal med

Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Leif Lahn Jensen, vil ikke udtale sig om indholdet af trepartsforhandlingerne på nuværende tidspunkt. Men han afviser kritikken af en mulig studehandel.

- Jeg forstår ikke kritikken. Det er en bred skare, der skal forhandle, hvor både lønmodtagerne og arbejdsgiverne er repræsenteret. Som udgangspunkt er det sådan, at trepartsforhandlingerne skal munde ud i noget, som alle parter kan stå inde for. Hvis KL eller andre ikke vil være med, så bliver det ikke til noget, siger Leif Lahn Jensen til Altinget.dk.

Arbejdsmarked Trepart Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK