Tre anbefalinger skal forebygge brystkræft

23. februar 2012  |  HK Kommunal  |  Marie Begtrup

Danske Regioner er på banen med tre anbefalinger til afdelinger, der vil forebygge brystkræft blandt personale med natarbejde. Hurtig rotation i vagtplanen, fremadrullende skift og dæmpet lys, lyder rådene.

Efter at have gennemgået forskningen på området har 12 danske og internationale eksperter fundet frem til de tre anbefalinger, der forstyrrer natarbejdernes døgnrytme mindst muligt, og på den måde kan mindske skadelige virkninger ved natarbejde. Det skriver Dagens Medicin.

Samarbejd om anbefalinger

Formand for DL, Soile Friis, er glad for, at der er kommet anbefalinger, som kan forebygge brystkræft blandt personale med natarbejde:
- Det er godt, at eksperter kommer med anbefalinger. Nu er det vigtigt, at arbejdsgiverne tager anbefalingerne til sig og i samarbejde med medarbejderne får dem implementeret, så det både kommer medarbejderne og patienterne til gode, siger Soile Friis.

Frivillige anbefalinger

Formand for Danske Regioner Løn- og Personalepolitiske Udvalg Jens Stenbæk, ser anbefalingerne som gode råd, det er frivilligt at følge.
- Vi vil ikke tvinge vores medarbejdere til at gå i de korte rul, for vi oplever, at mange ønsker at samle deres nattevagter i klumper, fordi det giver dem en bedre sammenhæng i hverdagen derhjemme. Men vi håber, at medarbejderne vil tage ansvar for deres egen sundhed ved at være med til at håndtere natarbejdet på denne måde, siger Jens Stenbæk til Dagens Medicin.

Projektet gennemført i samarbejde

Projektet er gennemført med professor Jens Peter Bonde fra Arbejdsmedicinsk Klinik i spidsen og i et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og Dansk Sygeplejeråd og Danske Regioner. Anbefalingerne er publiceret i et internationalt tidsskrift.

Baggrund:
WHO fremførte i 2007 på baggrund af et omfattende studie foretaget i 10 lande, at mange års natarbejde kan være årsag til brystkræft. Forskningsresultater har aldrig påvist en entydig sammenhæng, men WHO fandt ved en gennemgang af flere end 1.000 videnskabelige artikler, at seks ud af otte pegede på en sammenhæng mellem natarbejde og Brystkræft.

I 2010 såede forskere fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Aarhus tvivl om sammenhængen, da de gennemgik ni store epidemiologiske studier og konkluderede, at der ikke var videnskabeligt belæg for at langvarigt natarbejde forårsager brystkræft.

Kilde: Dagens Medicin

Arbejdstid Sygdom