Information om reduktionsbestemmelser

28. februar 2012  |  HK Handel  |

1. oktober bliver Lukkeloven ophævet. Dermed træder de såkaldte "reduktionsbestemmelser" i kraft for alle, der er omfattet af Butiksoverenskomsten med Dansk Erhverv.

I den nuværende overenskomst har der været regler for, hvordan du skal aflønnes og have færre arbejdstimer, hvis du arbejder om søndagen og/eller søgnehelligdage - de såkaldte reduktionsbestemmelser.

De nuværende regler forbedres som led i at lukkeloven afskaffes pr. 1. oktober 2012.

Reduktionsbestemmelserne går kort sagt ud på, at du får færre arbejdstimer alt efter, hvor mange dage, der er i din arbejdsplanperiode, hvor der er lukket – eller forenklet sagt; du har fri med fuld løn. Her følger en vejledning i bestemmelserne.

Lukkeloven afskaffes 1/10 2012

Lukkeloven afskaffes pr. 1. oktober 2012 og erstattes af en helligdagslovgivning. Det betyder, at der efter 1. oktober 2012 kun er 13 ½ dage (helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag , hvor butikkerne skal holde lukket og nytårsaftensdag, hvor butikkerne skal lukke senest kl. 15.00.

HK HANDEL tog vi allerede i 2000 i butiksoverenskomsten højde for, at Christiansborg politikerne kunne finde på at fjerne lukkeloven. Det betyder, at hvis du er omfattet af HK HANDELs butiksoverenskomst på din arbejdsplads gælder nedenstående regler pr. 1. oktober 2012.

Sådan er reglerne

De eksisterende regler om at få reduceret arbejdstiden for nogle helligdage bliver udvidet til at omfatte alle helligdage, for alle medlemmer ansat i detailhandlen. Og det uanset om de er ansat på hel- eller deltid (over 10 timer i gennemsnit) og uanset om de er ansat i butikker der før 1. oktober 2012 måtte holde åbent på alle dage hele året eller ansat i butikker der ikke måtte holde åbent alle dage hele året.

Nu får du således reduceret arbejdstiden for følgende dage: Nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, påskedag, 2. påskedag, St. Bededag, Kr. Himmelfartsdag, pinsedag, 2. pinsedag, 1. juledag, 2. juledag samt grundlovsdag og juleaftensdag.

Reduktionen i arbejdstiden sker for hver af de ovenstående dage i den pågældende uge eller arbejdsplans periode. Det vil sige, at hvis der er 3 helligdage i din 16 ugers vagtplan, skal din arbejdstid i den periode nedsættes med tilsvarende antal timer - uden at du får mindre i løn.

Hver af helligdagene udløser en reduktion i arbejdstiden afhængig af, hvor mange timer man gennemsnitligt arbejder om ugen:

Hvis du arbejder:

over 10 timer - så reduceres med 3,5 timer

over 20 timer - så reduceres med 4,5

over 25 timer - så reduceres med 5,5 timer

over 30 timer - så reduceres med 7,0 timer

37 timer - så reduceres med 7,5 timer

De nye, supplerende regler betyder, at fuldtidsansatte i butikker, der før 1. oktober 2012 skulle holde lukket de fleste søndage og alle helligdage, får reduceret deres arbejdstid med yderligere 15 timer om året i forhold til de nugældende regler.

Arbejder man deltid (over 10 timer i gennemsnit)i butikker, der før 1. oktober 2012 skulle holde lukket de fleste søndage får man reduceret i sin arbejdstid efter ovenstående tabel.

Butikker, der allerede før 1. oktober 2012 kunne holde åbent alle søndage:

Allerede før 1. oktober 2012 var der på nogle områder givet mulighed for at butikkerne kunne holde åbent alle søndage (Fx butikker i lufthavne, serviceanlæg langs motorveje, byggemarkeder og blomsterbutikker). Disse butikker bliver per 1. oktober omfattet af reduktionsbestemmelserne.

I butikker, der før 1. oktober 2012 har haft åbent søn- og/eller helligdage, betyder de nye, supplerende regler, at fuldtids ansatte, får reduceret deres arbejdstid med yderligere 90 timer (svarende til 2,4 uge) om året.

Arbejder man på deltid (over 10 timer i gennemsnit) i butikker, der før 1.oktober 2012 har haft åbent om søn- og/eller helligdage betyder de nye supplerende regler at deltids ansatte får reduktion i arbejdstiden efter ovenstående tabel.

Handel

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK