Protesterer over fyringer

29. februar 2012  |  HK Stat  |  Thora Petersen

Stands det perspektivløse blodbad i centraladministrationen, opfordrer formanden for de statsansatte HK’ere, Thora Petersen. Finansministeren strammer mere, end der er grund til, mener hun. Sats på langsigtede og humane løsninger frem for rå fyringsrunder nu og her, opfordrer hun i en leder i HK Statbladets februar-udgave.

Tag et nyt standpunkt

Det går hårdt for sig nu. Den tidligere regerings planer for fokuseret administration bliver ført ud i livet af S-R-SF. Hundredvis af HK-stillinger bliver skåret væk, mange steder med barske fyringsrunder til følge. Besparelserne skal betale for, at danskerne i 2011 og 2012 kan trække udgifter til håndværkere og rengøringshjælp fra i skat. Samtidig kræver underskuddet på statens finanser en stram udgiftspolitik, forstår man.

For mig at se strammer finansministeren mere, end der egentlig er grund til. Prisen for at dele servicefradraget ud var sat til cirka halvanden milliard kroner i 2012. En foreløbig opgørelse fra Skat viser, at der kun er indberettet fradrag med en skatteværdi på godt 500 millioner. Altså over en milliard kroner mindre end forventet. Opgørelsen er fra udgangen af januar. Da sidste frist for at indberette fradrag for 2011 er 29. februar, kan det samlede træk vise sig at blive større. Men det ser unægtelig ud til, at ordningen bliver en del billigere for staten end ventet. Dermed falder begrundelsen for de heftige sparerunder vel også væk?

Hvis finansministeren mener, at en sparet milliard ikke er nok til at ændre kurs, kan han passende kigge nærmere på den guldgrube, han kan se frem til at hente fra skatten på pensionsafkast. Takket være flotte resultater i pensionskasserne i 2011 ser staten ud til at score en uventet ekstraindtægt på omkring 30 milliarder! Penge, som vi lønmodtagere selv betaler – via skatten på vores arbejdsmarkedspensioner. Finansminister Corydon har afvist at justere den økonomiske politik som følge af de uventede milliarder. Jeg synes, han skal tænke sig om en gang til – og standse det perspektivløse blodbad i statsadministrationen. Vi samarbejder gerne om at gøre staten mere effektiv. Men lad os finde langsigtede og humane løsninger. Den slags er de mest holdbare.

Det er helt i orden at have et standpunkt, til man tager et nyt. Faktisk er det direkte begavet at ændre mening, når ens oprindelige beslutningsgrundlag ikke holder vand længere. Det vidste den legendariske socialdemokratiske statsminister Jens Otto Krag allerede i 1966.

Nu har regeringen chancen for at efterleve kloge Krags filosofi!

Ansættelse Fyret Politik